Nyhetsbrev 2-2019
Artiklar

Ledare: Ökande klimatångest bland ungdomar och unga vuxna
Den senaste ungdomsbarometern visar att otryggheten och osäkerheten bland ungdomar ökar kraftigt. Känslorna är i hög grad är kopplande till den globala politiken och klimatförändring.

14 nya undervisningsmoduler hjälper bekämpa korruption globalt
Korruption är ett av de allvarligaste globala hoten i vår tid. Den har en katastrofal effekt på ekonomin och miljön och kopplar starkt till demokratins

”Det bästa målet är en nattlång rast….
… där elden tänds och brödet bryts i hast. Nog finns det mål och mening i vår färd, men det är vägen som är mödan värd.

Fiskbilen lockade Pian till Kurscentralen
En karriär fylld av skratt, upptåg och glädje inom fortbildningen tar nu slut när kursplanerare Pian Åkerlund går i pension efter 30 år.

Fortbildning stärker elevers, kollegors och ditt eget välbefinnande
Fortbildningen ”Styrka, glädje och medkänsla” handlar om att mångsidigt stärka elevers, kollegors och ditt eget välbefinnandet genom aktuell forskning och praktisk tillämpning av metoder inom

Fortfarande gäller det att våga vinna
Centret för livslångt lärande firar tio år med snart 40 år av fortbildningsverksamhet i bagaget. Margita Vainio var med från start.

Intuitionen gjorde Kristiina till ambassadör
Kristiina Raunio i Houtskär visste genast att hon vill gå utbildningen, när hon läst om den.

Nancy Pettersson är årets Öpu-lärare 2019
Utbildningsplanerare Nancy Pettersson har valts till årets Öpu-lärare vid Åbo Akademis Öppna universitet.

Nytt projekt om arbetsvälmående inom äldreomsorgstjänster
Hyvinvoiva hoiva – Välmående omsorg är ett nytt projekt med verksamhet inom social- och hälsovårdssektorn.

SciCruise 2019 fyllde Östersjön med vetenskap och teknik
Cirka 600 barn och unga från Finland och Sverige deltog i vetenskaps- och teknologifestivalen SciCruise ombord på Viking Grace under ett dygn i mitten av

Språkrespons – graduskribentens goda vän
Centret för språk och kommunikation vid Åbo Akademi övergår till en mera pedagogisk process för att arbeta med språket i pro gradu-avhandlingarna.

