Rina drivs av kunskap och nya utmaningar

Varje år utser Öppna universitetet (ÖPU) vid Åbo Akademi en studerande som utmärkt sig i sina studier. Årets pristagare är Helsingforsbördiga Rina Blomqvist.

Rina Blomqvist
Rina Blomqvist (i mitten) vid prisutdelningsceremonin på Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi. Foto: Stefan Westergård

Hur känns det att ta emot detta pris?

– Det känns stort. Det kom som en total överraskning men visst är det en ära. Det är ett diplom med vackra och uppmuntrande ord, säger Blomqvist.

De ämnen som Blomqvist studerat vid det öppna universitetet är konstvetenskap och historia. För henne blev studierna en bra uppdelning mellan arbete och fritid.

– Jag har alltid haft ett brinnande intresse för konsthistoria. Mitt vanliga arbete rullade lätt in på kvällstid och… Ja, studierna är någonting som fått mig att dela upp dagen klarare och tydligare. Jag får tänka på någonting annat och samtidigt prestera resultat. Dessutom har öppna universitetet så fantastiska lärare, jag har känt mig hemma och välkommen, säger Blomqvist.

Blomqvist menar att hon redan börjat spana in nya kurser. Utbildningsplanerare Katarina Humina på ÖPU lyfter upp kunskapsparadoxen.

– Det här är någonting man brukar se, kunskapstörsten ökar vart efter man lär sig. Ju mer man vet så desto mer inser man vad man inte vet, ju mer man förstår så inser man hur lite man förstår. Det blir lite av en paradox, säger Humina.

Även Blomqvist nickar instämmande.

– I dagens läge måste man lära sig för att hänga med. Och det är det som fascinerar mig, att lära sig någonting nytt varje dag, säger Blomqvist.

Gediget intresse sporrar till studier

Hur blir man då en prisbelönt studerande? Blomqvist menar att det enda studietipset hon kan ge är att ha ett intresse, en iver för ämnet.

– Direkt uppgifterna kommer tar jag del av materialet och går varje dag in och fixar, ändrar och bearbetar. Det är bara att genast ta tag i allt och fördjupa sig. Därför behövs ett intresse, det för dig automatiskt vidare, säger Blomqvist.

Sen är det givetvis viktigt med tid och planering.

– Tidsanvändningen också viktig. När jag studerar så låser jag ut allt annat. Sen har jag också en klar uppdelning i kalendern för vad som är studietid. Men det handlar inte om att uppoffra någonting annat. Det är snarare någonting till. Det ger, säger Blomqvist.

Ett gediget intresse sporrar till aktiva studier. Humina tillägger att en del väljer att studera av intresse, andra kanske känner ett behov av fortbildning.

– Redan att förstå sig på omvärlden och sig själv kan driva människor till studier. Vi vill förstå hur vi passar in i sammanhanget. Akademiska ämnen, särskilt humanistiska, kan vara nära besläktade… De berättar om oss människor ur olika synvinklar, säger Humina.

Nätkurser för vuxenstuderande i hela Svenskfinland

Öppna universitetet erbjuder såväl kurser på distans som närstudier. Enligt Humina är det här en medveten satsning som gör verksamheten möjlig.

– Svenskfinland är litet och spritt över stora områden så det möjliggör mycket att kunna ordna nätkurser. Bygger man upp en nätkurs med tanke och pedagogik så tror jag man klarar sig väldigt bra. Och det är det vi strävar till, att skapa så bra nätbaserade kurser som vi någonsin kan. Men där det är möjligt håller vi givetvis vanliga föreläsningar, säger Humina.

Vid sidan av studierna så är Rina Blomqvist aktiv martha, hon bedriver understöds- och välgörenhetsarbete och har även börjat ta lektioner i fiol.

– Jag har en hård drive. Tidigare har jag spelat piano men det var lättare. Tangenterna är där. På fiolen gäller det att söka, hitta och höra. Men det här hör väl till det att jag börjat anta fler utmaningar, säger Blomqvist.

Priset som öppna universitet delar ut växlar årligen mellan Vasa och Åbo. Det här året var det alltså öppna universitetet i Åbo som stod på tur.

Enligt Humina fungerar priset både som motivation och som belöning för duktiga studerande.

– Vi tittar på aktivitet men också vitsord. I båda fallen stack Rina ut på ett mycket positivt sätt. Hon har haft en enorm entusiasm och har avlagt grundstudier i konstvetenskap och historia med jättegoda vitsord, säger Humina.

Humina är snabb på att tillägga värdet av vuxenstuderande. Enligt henne märks det av att vuxenstuderande är motiverade i kursverksamheten. De är aktiva i diskussion och debatt och det här föder en synergi som enligt Humina bidrar till en bättre kurs både för lärare och elever.

– Från ÖPUs sida vill vi uppmärksamma vuxna studerande; de som tar sig tid att idka studier vid sidan av familj, arbete och allt annat. Det är ganska krävande och därför vill vi lyfta fram hur värdefullt det är. Vi värderar våra studerande, säger Humina.

Stefan Westergård

Uppdaterad 1.3.2018