Migration är temat för vårens Forum för Skärgårdsforskning

Vårens Forum för Skärgårdsforskning har temat Migration. Forumet arrangeras i Skärgårdscentrum Korpoström och är, med fritt inträde, öppet för alla intresserade av skärgårdsfrågor.

Tid: Fredag 26.5 kl. 9–14.15. Tiderna är anpassade så att man kan åka turbussen Åbo-Korpoström-Åbo.
Plats: Skärgårdscentrum Korpoström.
Anmälan: Via webblanketten: https://forms.gle/jvSwLh5zDu3k1nSt9 senast 20.5.

Programmet:

9.00 Välkommen & Morgonkaffe.

10.00

Karelarnas flyttmönster – Tiina Torkkeli-Pitkäranta, Kemiön seudun Karjalaiset r.y.

Emigrantöden i skärgården ur en Houtskärhorisont – historiker Martina Engsjö-Lindgren.

Människor, fästingar och miljöförändring – historiker Laura Hollsten.

Appar för medborgarforskning kring djurarter och migration – naturpedagog Aija Mäkinen.

11.30 Lunch (på egen bekostnad)

12.30–14.15

Utställningen Migration – Guidning av kurator Sandra Nyberg.

Uusi Pangaia – taiteellista työskentelyä Seilin saarella – konstnär Kalle Hamm.

En logotyp i grönt med texten MIgration 2022-2023

Arrangörer är Skärgårdsinstitutet vid Åbo Akademi och Skärgårdshavets Unesco biosfärområde.

Logo med texten ÅA, Skärgårdsinstitutet.

Logotyp med texten Skärgårdshavets biosfärområde.Logotyp med texten Skärgårdscentrm Korpoström.