Leklust – Verktyg för att synliggöra lekfullt lärande
Fortbildningen Leklust pågick under verksamhetsåret 2024–2025 med ca 40 deltagare. Fortbildningen ville lyfta lekens centrala roll inom småbarnspedagogiken genom att visa på hur man med leken som utgångspunkt kan integrera lärområden och de mångsidiga kompetenserna.
Fortbildningens mål var att ge deltagarna en ökad kompetens och nya arbetssätt för att tillvarata lekens möjligheter som pedagogisk resurs och en fördjupad syn på lekens betydelse i en småbarnspedagogisk verksamhet.
Fortbildningens upplägg:
- Modul 1: Att skapa leklust
- Modul 2: Lärande genom lek
- Modul 3: Hållbarhet genom lek
- Modul 4: Rörelse genom lek

Verktyg för att synliggöra lekfullt lärande
Som resultat utvecklades ett verktyg för att synliggöra lekfullt lärande som personal kan använda till planering och utvärdering av den pedagogiska verksamheten.
Verktyget:
- Stöder planering och dokumentation av leksituationer.
- Synliggör hur leksituationer kan kopplas till specifika lärområden och mångsidiga kompetenser
- Synliggör hur t.ex. ett lärområde kan stöda barnens utveckling eller vilka framsteg barnen gjort inom ett specifikt kompetensområde
- Stöder en systematisk och strukturerad pedagogisk verksamhet
- Underlättar samarbete mellan personalen
På första sidan i verktyget kan man klicka på länken som finns i nedre vänstra hörnet för att få fram lärområdena och de mångsidiga kompetenserna så som de beskrivs i Grunderna för planen för småbarnspedagogik 2022. Verktyget kan fyllas i på dator, lärplatta eller för hand.
Ladda ner vertyget som pdf


CC BY-NC-SA


