Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Yli 1 000 haluaa opiskella kauppatieteitä Åbo Akademissa

Kevään yhteishakukierros yliopistoihin on päättynyt. Åbo Akademin ruotsinkielisiin kandidaatti- ja maisteriohjelmiin haki yhteensä 3 763 henkilöä. Kasvua edellisvuoteen on runsaat 7 prosenttia.

Ensisijaisia hakijoita, eli Åbo Akademin ensimmäiseksi hakukohteekseen valinneita, on 1 935. Viime vuonna määrä oli 1 728.

Viime vuoden tapaan, eniten hakemuksia tuli kauppatieteiden koulutukseen, joka tänä vuonna rikkoo 1 000-hakijan rajan. Koulutuksen 80 paikkaa haki kaikkiaan 1 045 henkeä. Viime vuonna hakijoita oli 998.

– Tämä on virstanpylväs kauppatieteelliselle koulutuksellemme ja yksi Åbo Akademin kauppakorkeakoulun pitkäaikaisen laatutyön hedelmistä. Åbo Akademin kauppakorkea kruunattiin äskettäin kansainvälisellä AACSB-akkreditoinnilla, toteaa Åbo Akademin kauppakorkeakoulun oppiaineklusterin johtaja Wilhelm Barner-Rasmussen.

Yhteiskuntatieteiden Turun koulutusohjelman 70 paikkaa haki 478 henkeä. Suosittuja ovat myös oikeustieteen ohjelma jossa 20 paikkaa haki 395 hakijaa, sekä psykologian koulutusohjelma jonka 20 opiskelupaikkaa haki kaikkiaan 374 henkeä.

Luonnontieteet, tekniikka ja kasvatustiede kiinnostavat laajasti

Luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnan haku oli kokonaisuudessaan erittäin hyvä. Farmasian kandidaatin koulutusohjelmaan, jossa on oikeus jatkaa proviisorikoulutukseen, tuli 109 hakemusta kun paikkoja on 10. Kemian- ja prosessitekniikan koulutusohjelman ensisijaisten hakijoiden määrä kasvoi viime vuodesta. Myös matematiikan, fysiikan, kemian, geologian sekä biotieteiden maisteriohjelmien hakumäärät kasvoivat viime vuoteen verrattuna.

Haku luokanopettajan koulutusohjelmaan on hieman kasvussa, 64 paikkaa haki 209 henkeä, kun viime vuonna hakijoita oli 201. Varhaiskasvatuksen opettajakoulutusohjelman 60 paikkaa haki 91 hakijaa, mikä on kasvua edellisvuoteen verrattuna, jolloin hakijoita oli 85.

– Teemme kovasti töitä luodaksemme selkeitä, turvallisia ja tarkoituksenmukaisia koulutusohjelmia. On ilahduttavaa huomata, että kiinnostus kasvatustieteisiin, erityisesti varhaiskasvatukseen ja kielikylpyopetukseen, on kasvussa. Suomen ruotsinkielisille alueille on ratkaisevan tärkeää, että näillä aloilla on pätevää henkilöstöä, ja Åbo Akademin tärkeänä tehtävänä on edistää tätä. Hakupaine on tärkeä osoitus siitä, että olemme menossa oikeaan suuntaan, sanoo Åbo Akademin opetusvararehtori Gunilla Widén.

Myös Avoimen yliopiston kautta tapahtuva haku ja pohjoismaisille hakijoille suunnattu haku päättyi. Avoimen väylän kautta Åbo Akademihin haki opiskelemaan 63 henkilöä, ja pohjoismaisessa haussa yliopisto houkutteli 27 hakijaa.

Kaiken kaikkiaan Åbo Akademin ruotsinkielisiin kandidaatti- ja maisteriohjelmiin tuli yhteensä 5 938 hakemusta. Luku on hakijamäärää korkeampi, sillä moni yksittäinen hakija pyrkii useampaan koulutukseen.

Todistusvalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 27.5.2024 ja muut valintatulokset viimeistään 4.7.2024. Uudet opiskelijat aloittavat opintonsa elokuun lopulla 2024.

Yhteishaun hakijaluvut ovat alustavia, joten niihin voi vielä tulla muutoksia.

Lisätietoja antaa:

Gunilla Widén, Åbo Akademin opetusvararehtori