Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Ennätysmäärä hakijoita Åbo Akademin kansainvälisiin maisteriohjelmiin

Åbo Akademin kansainvälisiin maisteriohjelmiin tuli tänä vuonna 5 874 hakemusta 4 482 hakijalta.

Kun kevään ensimmäisen yhteishaun hakuaika päättyi 17. tammikuuta kello 15.00, Åbo Akademin englanninkielisiin ohjelmiin oli hakenut yhteensä 4 482 henkilöä. Tämä on 130 prosentin lisäys viime vuoteen verrattuna. Luvut ovat alustavia.

Myös hakemusten kokonaismäärä kasvoi, viime vuoden 2 478 hakemuksesta 5 874 hakemukseen tänä vuonna. Sama henkilö voi siis hakea useampaan ohjelmaan, mutta ottaa vastaan vain yhden opiskelupaikan suomalaisessa korkeakoulussa.

Erityisesti tietotekniikan koulutusohjelmiin tuli yhteensä lähes 1 500 hakemusta ja ”Peace, Mediation and Conflict Research” sekä ”Teaching and Learning” -koulutusohjelmiin noin 700 hakemusta kumpaankin.

– Hakijamäärällä mitattuna kyseessä lienee Åbo Akademin kaikkien aikojen suurin haku. Hakijoita on jopa enemmän kuin ruotsinkielisiin kandidaatti- ja maisteriohjelmiimme, sanoo Åbo Akademin opiskelijapalveluiden päällikkö Gurli-Maria Gardberg.

Gardberg korostaa, että kansainvälisten hakijoiden suuri määrä on myös haaste.

– On valtava työ käydä läpi kaikki hakemukset ja valita hakijat, joilla on edellytykset opiskella Åbo Akademissa ja jotka todella haluavat opiskella meillä. Kilpailu opiskelijoista on kovaa, Gardberg sanoo.

Myös muut suomalaiset yliopistot raportoivat englanninkielisiin maisteriohjelmiinsa hakeutuvien määrän kasvaneen huomattavasti.

– Åbo Akademin kansainvälisten hakijoiden määrä on kasvanut merkittävästi useiden vuosien ajan. Syy tähän kehitykseen on moninainen, ja sitä on analysoitava kansallisella tasolla, mutta kasvu osoittaa, että ohjelmamme ovat merkityksellisiä ja laadukkaita ja että myös maksumme ovat kohtuullisella tasolla, sanoo Åbo Akademin vararehtori Gunilla Widén.

– Koulutusmarkkinat ovat kansainväliset ja melko helposti saatavilla, ja me olemme osa niitä. Monet nuoret etsivät opiskelumahdollisuuksia ulkomailta, ja yhä useammat löytävät tiensä myös Åbo Akademihin, Widén sanoo.

Åbo Akademi tarjoaa tänä vuonna 227 paikkaa kahdessatoista englanninkielisessä maisteriohjelmassa.

Hakemukset jakautuvat seuraavasti (suluissa viime vuoden luvut):

• Advanced Practice Nursing, Master of Health Sciences, Vaasa 220 (126)
  • Governance of Digitalization, Master of Science (Economics and Business Administration), Turku 566 (272)
  • Biomedical Imaging, Master of Science, Turku 293 (123)
  • Information Technology: Computer Engineering, Master of Science (Technology), Turku 771 (322)
  • Information Technology: Computer Engineering, Master of Science (Technology), Vaasa 431 (206)
  • Information Technology: Computer Science, Master of Science (Technology), Turku 813 (353)
  • International Law and Human Rights, Master of International and Comparative Law, Turku 487 (222)
  • Social Exclusion, Master of Arts, Turku 335 (118)
  • Social Exclusion, Master of Theology, Turku 101 (54)
  • Sustainable Chemical and Process Engineering, Master of Science (Technology), Turku 453 (171)
  • Peace, Mediation and Conflict Research, Master of Social Sciences, Vaasa 708 (211)
  • Teaching and Learning, Master of Arts (Education), Vaasa 696 (300)

Myös hakemukset Åbo Akademin koordinoimaan Erasmus Mundus -ohjelmaan, EDISS, lisääntyivät viime vuoden 356 hakijasta 464 hakijaan tänä vuonna. Ohjemaan hyväksytään 24–28 opiskelijaa.

Lue lisää Åbo Akademin kansainvälisistä maisteriohjelmista.

Lisätietoja antaa:

Gunilla Widén, opetusvararehtori, Åbo Akademi