Kirjoita tähän hakemasi!

Vuoden 2023 Per Brahe -palkinto myönnetään Silvia Gramolellille

Åbo Akademin säätiö myöntää vuoden 2023 Per Brahe -palkinnon Åbo Akademin luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnan dosentille Silvia Gramolellille. Palkintosumma on 12 000 euroa ja se myönnetään vuosittain lupaavalle ja aktiivisesti tutkijanuraansa edistäneelle tutkijalle, jonka toivotaan jatkavan työtään Åbo Akademissa. Palkinto jaetaan Åbo Akademin säätiön valtuuskunnan syyskokouksen yhteydessä 23 marraskuuta.

Silvia Gramolelli tutkii Epstein Barr -virusinfektion ja mahasyövän välistä suhdetta. Gramolellilla on paljon kokemusta työskentelystä virusten ja solujen virusvälitteisen transduktion parissa.

Mahasyöpä on maailmanlaajuinen haaste ja Gramolellin tutkimus keskittyy sairauden monimuotoisuuden tutkimiseen.

”On suuri kunnia saada arvostettu Per Brahe -palkinto tunnustuksena tutkimukseni tärkeydestä. Noin miljoona ihmistä kuolee vuosittain mahasyöpään. Tauti on haastava hoitaa, koska se on vastustuskykyinen nykyisille hoidoille”, sanoo Gramolelli.

Gramolellin ryhmä tutkii mahasyöpää laboratorioympäristössä kasvatetuilla potilassoluilla. Ryhmä käyttää innovatiivista fysiologisesti relevanttia mallia, joka auttaa ymmärtämään syöpää ja jonka avulla voidaan löytää tehokkaampia hoitomuotoja.

Åbo Akademin inklusiivinen ympäristö edistää merkityksellistä tieteellistä tutkimusta

Dekaani Patrik Henelius perustelee tiedekunnan nimitystä Silvia Gramolellin erityisen menestyksekkäällä tutkijanuralla. Hän on infektiobiologian ja virologian asiantuntija ja kiinnostunut erityisesti siitä, miten virusinfektiot vaikuttavat solujen toimintaan. Tutkimusteema täydentää Åbo Akademin toimintaa sekä Suomen Akatemian rahoittamassa lippulaivassa InFlamesissa, että yliopiston strategisella profiloitumisalueella Terveyteen liittyvät ratkaisut.

Silvia Gramolelli. Foto: Henok Karvonen, University of Turku and Turku Bioscience Centre

Silvia Gramolelli väitteli tohtoriksi infektiobiologiasta Hannover Medical Schoolista ja toimi aiemmin Suomen Akatemian rahoittamana tutkijatohtorina Helsingin yliopistossa. Vuonna 2021 hän muutti Turkuun ja jatkoi tutkijanuraansa Åbo Akademissa. Seuraavana vuonna hänet nimitettiin virusinfektiosolubiologian dosentiksi. Suomen Akatemia myönsi Gramolellille äskettäin akatemiatutkijan rahoituksen.

”Olen kiitollinen Åbo Akademin kannustavasta ja osallistavasta ilmapiiristä. Tällainen ympäristö edistää merkityksellistä tieteellistä tutkimusta. Inklusiivisuudella on ollut keskeinen rooli tutkimukseni etenemisessä, ja olen ylpeä voidessani olla osa yhteisöä, joka arvostaa yhteistyötä ja monimuotoisuutta”, Gramolelli sanoo.

Lisätiedot:

Silvia Gramolelli, Akatemiatutkija