Kirjoita tähän hakemasi!

Vuoden 2021 Per Brahe -palkinto Hongbo Zhangille

Hongbo Zhang i laboratoriemiljö.
Hongbo Zhang

Åbo Akademin säätiö myöntää vuoden 2021 Per Brahe -palkinnon Åbo Akademin luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnan apulaisprofessori Hongbo Zhangille. Palkintorahan summa on 12 000 euroa ja se myönnetään vuosittain lupaavalle tutkijalle, jonka toivotaan jatkavan työtään Åbo Akademissa. Palkinto jaetaan Åbo Akademin säätiön valtuuskunnan syyskokouksen yhteydessä 9. joulukuuta.

– On suuri kunnia, että työni saa tämänkaltaisen huomionosoituksen. Palkinto tarjoaa minulle mahdollisuuden jatkaa kovaa työskentelyä ja palvella Åbo Akademita hankkimalla lisää tieteellisiä tuloksia, sanoo Zhang.

Hongbo Zhang (s. 1982, Kiina) asetettiin ehdolle Åbo Akademin luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnan toimesta. Dekaani Patrik Henelius perusteli Zhangin ehdolle asettamista hänen suurella potentiaalillaan, josta Åbo Akademi hyötyy tieteen, koulutuksen ja innovaation näkökulmista. Lisäksi Henelius viittasi Zhangin yhteistyöhalukkuuteen, kyvykkyyteen sekä monitieteiseen osaamiseen, joka ylittää perinteiset tutkimusalojen rajat.

Hongbo Zhangin tausta on monitieteinen – hän on tehnyt tutkimusta niin farmasian, nanoteknologian, mikrofluidistiikan kuin täsmälääketieteen ja biokuvantamisen aloilla. Zhang suoritti tohtorintutkintonsa Helsingin yliopiston farmasian tiedekunnassa vuonna 2012, jonka jälkeen hän toimi kolme vuotta postdoc-tutkijana Harvardin yliopistossa Yhdysvalloissa. Vuonna 2016 hänet rekrytoitiin tenure track -professoriksi Åbo Akademin strategiseen profiloitumisalaan Terveyteen liittyvät ratkaisut. Hongbo Zhang eteni ensimmäiseltä tenure track -tasolta toiselle tasolle vain kahdessa vuodessa ja hänet nimitettiin apulaisprofessoriksi vuonna 2018. Tavallisesti arvioitu etenemisaika ensimmäisen ja toisen tason välillä on neljä vuotta.

– Pidän todella paljon Åbo Akademin ilmapiiristä ja olen saanut paljon tukea esimerkiksi tenure track -prosessini aikana. Lisäksi Åbo Akademilla ja Turun biotiedekeskuksella on hyvä infrastruktuuri ja hyvät välineet, jotka tekevät päivittäisestä tutkimustyöstämme helpompaa, Zhang kertoo.

Hongbo Zhang on lisäksi työskennellyt koulutusviennin parissa. Hän toimii vierailevana professorina Shanghai Jiao Tong Universityssä, joka lukeutuu Kiinan 10 parhaan yliopiston joukkoon. Åbo Akademin ja Shanghai Jiao Tong Universityn yhteistyön tuloksena on Ruijin sairaalaan perustettu tutkimuskeskus International Research Center in Advanced Biomedical Materials, josta jatko-opiskelijoita on hyväksytty tohtorikoulutettaviksi myös Åbo Akademihin.