Kirjoita tähän hakemasi!

Per Brahe -palkinto 2020 FT Kasper Braskénille

Åbo Akademin säätiö on myöntänyt vuoden 2020 Per Brahe -palkinnon filosofian tohtori, historian tutkija Kasper Braskénille. 12 000 euron palkintoraha suunnataan vuosittain lupaavalle tutkijalle, jonka toivotaan jatkavan työtään Åbo Akademissa. Tämän vuoden palkintojenjakotilaisuus järjestettiin etänä 8.12.

Muotokuva.
Kasper Braskén.

FT Kasper Braskén (s. 1983 Turussa) väitteli yleisestä historiasta vuonna 2014 Åbo Akademissa. Braskénin uraauurtava väitöskirja käsitteli Kansainvälinen työväenapu -järjestöä. The Revival of International Solidarity: The Internationale Arbeiterhilfe, Willi Münzenberg and the Comitern in Weimar Germany 1921–1933, julkaistiin muokatussa muodossa monografiana vuonna 2015. Siitä lähtien Braskén on muun muassa osallistunut antologioihin International Communism and Transnational Solidarity (2016) ja Fascism without Borders (2017), sekä ollut toimittamassa antologioita Anti-Fascism in the Nordic Countries (2019) ja Anti-Fascism in a Global Perspective (2020).

Braskénin antifasismin globaalia historiaa koskevalla tutkimuksella on ollut vaikutusta kansainvälisesti ja viime vuosina hän on ollut vierailevana tutkijana myös Berliinin, Potsdamin ja Lontoon yliopistoissa.

– Vietettyäni muutaman vuoden ulkomailla, on uskomattoman hienoa saada huomionosoitus kotiyliopistoltani Åbo Akademilta. Se merkitsee minulle paljon, Braskén toteaa.

Braskénin asetti ehdolle Åbo Akademin humanististen tieteiden, psykologian ja teologian tiedekunta. Dekaani Peter Nynäs korostaa perusteluissa Braskénin asemaa antifasismin historian johtavana tutkijana, hänen laajaa kansainvälistä verkostoaan ja esimerkillistä kykyä yhdistää laaja empiirinen tutkimus teoreettisiin ja metodologisiin näkökulmiin.

Tutkimustyönsä kautta Braskén on vaikuttanut siihen, että Åbo Akademi on Pohjoismaiden johtavia globaalin historian tutkimuskeskuksia. Perusteluissa todetaan myös, että Braskén on saanut monivuotista rahoitusta Suomen Akatemialta, Koneen säätiöltä ja Svenska Litteratursällskapetilta.

– Uusimmassa tutkimushankkeessani tutkin suomenruotsalaisen antifasismin historiaa 1920- ja 1940-luvuilla, mutta samalla koetan säilyttää globaalin perspektiivin ja toimitan tällä hetkellä erikoisnumeroa Etelä-Afrikan antifasismin historiasta, Braskén kertoo.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Kasper Braskén