Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Moira von Wright asetettiin Åbo Akademin uudeksi rehtoriksi

Åbo Akademin uuden lukuvuoden avajaisia vietettiin juhlavin menoin Vaasassa keskiviikkona 4. syyskuuta ja Turussa torstaina 5. syyskuuta.

Turun avajaisjuhlallisuudet aloitettiin perinteisesti jumalanpalveluksella Turun tuomiokirkossa, minkä jälkeen ne jatkuivat Akatemiatalolla, jossa kautensa päättävä rehtori Mikko Hupa asetti professori Moira von Wrightin Åbo Akademin uudeksi, järjestyksessä 18. rehtoriksi.

Mikko Hupa luovutti rehtorin käädyt von Wrightille symbolina arvokkuudesta ja vastuusta, joka rehtorilla on, Mikko Hupan sanoin, ”johtaessaan ja ohjatessaan Åbo Akademia kohti uusia tavoitteita ja menestyksiä”.

Rehtorikauden avauspuheessaan Moira von Wright korosti kolmea asiaa, jotka ovat tärkeitä Åbo Akademille, mutta myös ratkaisevia Suomen tulevaisuuden kannalta.

– Ensimmäisenä ovat ne paikat ja diskursiiviset tilat, joissa Åbo Akademi toimii. Toisena on yliopistomme erityinen kyvykkyys, se mikä erottaa yliopiston muista yhteiskunnan instituutioista. Miten käytämme tätä kapasiteettia ja kehitämme sitä omassa pedagogisessa toiminnassamme? Kolmantena ovat opiskelijat, joiden esittämät kysymykset ja innostuneisuus haastavat yliopiston kehittymään.

von Wright painotti myös ettei Åbo Akademi jää sivustakatsojana seuraamaan yhteiskunnan muuttumista. Suomen ainoa ruotsinkielinen yliopisto ei voi tyytyä vain kouluttamaan virkamiehiä ja asiantuntijoita kutistuvan ruotsinkielinen väestön tarpeisiin.

– Olen vakuuttunut siitä, että meidän on luotava uusi kertomus Åbo Akademista koko Suomen ruotsinkielisenä yliopistona. Jotta onnistuisimme siinä, meidän on luovuttava nykyisin vallitsevasta poliittisesta ajatusmallista, jossa kieli yhdistetään tiettyyn ryhmään ja jossa ryhmät asetetaan vastakkain. Uuden tarinamme pitää muotoutua jossain muualla kuin siellä, missä identiteetin ja jakolinjojen politiikka syntyy. Tuo keskustelu aloitetaan täällä yliopiston arjessa, totesi von Wright.

Moira von Wrightin rehtorikauden avauspuhe kokonaisuudessaan (suomeksi käännettynä).

Ylioppilaskunnan tervehdys, jonka toi ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja Anna Oksanen (ruotsiksi).

Avajaisjuhlien palkinnonsaajat.

Lehdistökuvia avajaisjuhlallisuuksista. Valokuvaaja: ÅA/Robert Seger