Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Ilmasto ja kestävä kehitys keskiössä ÅA:n avoimen yliopiston kurssitarjonnassa

Åbo Akademin avoimen yliopiston valikoimassa on tänä syksynä monia uutuuksia – lukuvuonna 2023–2024 on tarjolla lähes 300 kurssin kattaus yli 45 oppiaineesta. Kurssit ovat pääasiassa verkkokursseja, jolloin niille on helppo osallistua asuinpaikasta riippumatta. Åbo Akademin avoimessa yliopistossa on myös mahdollista opiskella lukuisia aineita ja kursseja englanniksi.

Uutuuksien joukossa on monia ilmastokysymyksiin ja kestävään kehitykseen liittyviä kursseja – esimerkiksi historian oppiaineessa Ilmastohistorian perusteet (Grundkurs i klimathistoria) ja kulttuurianalyysissä englanninkielinen kurssi Sustainable Foodways, jolla tarkastellaan mm. ajankohtaisia trendejä ruuantuotantoon liittyvien ympäristöseikkojen huomioimisessa. Tämän lisäksi valittavana on kaksi kurssia oppiaineessa Työterveys ja kestävä työelämä, sekä oppiaineessa Peace, mediation and conflict research kaksi rauhaan ja sovitteluun liittyvää englanninkielistä kurssia.

Kestävään kehitykseen liittyviin kursseihin lukeutuu myös uskonnontieteiden kurssi Pyhiinvaellus ja turistikohteet (Pilgrimsfärder och turistmål), ja jo valmiiksi monipuolinen opintokokonaisuus Sustainability Studies kasvaa keväällä uudella kurssilla nimeltä Concepts of Resilience.

Politiikasta kiinnostuneelle on tarjolla turvallisuuspolitiikkaa ja poliittista historiaa, kun taas kielikursseillamme voi oppia norjan ja tanskan kieltä. Avoimen yliopiston uusiin oppiaineisiin lukeutuu myös musiikkitiede.

Avoin yliopisto on kaikille avoin, pohjakoulutuksesta ja iästä riippumatta. Opiskelu Åbo Akademin avoimessa yliopistossa maksaa 50 euroa lukukaudessa, ja toisen asteen opiskelijoille se on ilmaista.

Vaihtoehtoinen reitti tutkinto-opintoihin

Avoin yliopisto voi avoimen väylän kautta toimia vaihtoehtoisena hakureittinä yliopistoon. Åbo Akademin avoimen yliopiston kurssit ovat myös oiva tapa ennen yliopistoon hakemista tutustua kiinnostaviin oppiaineisiin ja samalla kokeilla, millaista on opiskella ruotsiksi. Yliopisto-opiskelu ruotsiksi on monelle suomenkielisellekin varteenotettava vaihtoehto – joka viides Åbo Akademin opiskelijoista on suomenkielinen.

Opiskelijaksi Åbo Akademiin voi hakeutua 19 eri avoimen väylän kautta, jotka ovat laajuudeltaan 15–30 opintopistettä. Suoritetut opintopisteet voi sitten aikanaan sisällyttää tutkintoon. Avoin väylä on hyvä vaihtoehto esimerkiksi niille, jotka eivät ole saaneet toivomaansa opiskelupaikkaa tai jotka haluavat kokeilla yliopisto-opiskelua ennen opiskelupaikan valintaa.

Avoimen yliopiston kurssitarjonta on julkaistu osoitteessa: abo.fi/opu.
Lisätietoja avoimen väylistä (Öpuleden): abo.fi/opuleden.

Ilmoittautuminen avoimen yliopiston syyslukukauden kursseille avautuu 7.8.2023.

Lisätietoja antaa:

Majlen Saarinen, avoimen yliopiston koulutuspäällikkö