IT-apua
Tältä sivulta löydät apua tietokoneongelmiin, jos et pysty kirjautumaan intraan.
Kaikille pakollinen tietoturvatesti
Åbo Akademi on ottanut käyttöön vuosittaisen tietoturvatestin. Rehtorin päätöksellä testin suorittaminen on pakollista kaikille, joilla on käyttäjätunnus Åbo Akademin järjestelmässä. Jos et suorita testiä tilisi lukitaan.
Avataksesi lukitun tilisi on sinun suoritettava tietoturvatesti osoitteessa infosecmoodle.abo.fi. Voit kirjautua testiin vaikka tilisi muuten olisikin lukittu. Kirjaudu sivulle käyttämällä lyhyttä käyttäjätunnustasi ja tavallista ÅA-salasanaasi. Huomaa, että tullaksesi hyväksytyksi sinun on suoritettava kaikki kokeen osat. Huomaa myös, että sinun on vaihdettava salasanasi, jos tilisi on ollut lukittuna.
Monivaiheinen todentaminen (Multi-Factor Authentication, MFA)
Åbo Akademi käyttää MFA:ta joissain palveluissa, mm. Microsoftin pilvipalvelut (Teams, Office-ohjelmistot ja intranet).
Sinulla on oltava Android-puhelin/tabletti tai iPhone/iPad ottaaksesi MFA:n käyttöön ÅA-käyttäjätililläsi. Rekisteröinti tapahtuu, kun ensimmäistä kertaa yrität kirjautua mihin tahansa näistä palveluista.
Tee näin:
- Jos sinulla on uusi ÅA:n kautta ostettu työpuhelin, Authenticator-sovellus saattaa olla jo valmiiksi asennettuna puhelimeesi. Jos sovellusta ei ole puhelimessasi, aloita lataamalla Microsoft Authenticator Google Playstoresta tai Apple App Storesta.
- Kirjaudu tietokoneen selaimessa Office.com-sivustolle antamalla käyttäjätunnus muodossa etunimi.sukunimi@abo.fi.
- Napsauta nimeäsi selainikkunan vasemmassa alareunassa ja napsauta sitten View Account. Nyt latautuu uusi sivu; kun sivu on latautunut, napsauta Security Info -ruudussa olevaa tekstiä Update Info.
- Nyt voit napsauttaa plus-merkkiä Add Login Method -kohdan edessä. Valitse sitten Phone rekisteröidäksesi puhelinnumerosi ja tämän jälkeen Authenticator app käyttääksesi Microsoft Authenticator -sovellusta puhelimessasi.
Puhelimeni on mennyt rikki, tai olen vaihtanut puhelinta ja unohtanut rekisteröidä Authenticatorin uudessa puhelimessani
Jos sinulla on edelleen sama SIM-kortti tai sama numero, voit väliaikaisesti sallia kirjautumisen tekstiviestillä. Napsauta kohtaa Can’t use my Microsoft authenticator app right now, kun sinua pyydetään vahvistamaan henkilöllisyytesi. Nyt voit valita, että puhelimeesi lähetetään tekstiviesti ja saat sitä kautta koodin kirjautumista varten.
Jos sinulla ei ole enää vanhaa puhelintasi tai rekisteröityä puhelinnumeroasi, mutta pystyt todentamaan itsesi suomalaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella, mene osoitteeseen selfservice.abo.fi ja valitse Kirjaudu Suomi.fi-palvelun kautta. Kun olet tunnistanut itsesi, valitse Monivaiheinen tunnistautuminen. Nyt avautuu uusi näkymä, jonka kautta voit ladata tilapäisen pääsytunnisteen, joka on voimassa tunnin. Väliaikaisella tunnisteella voit rekisteröidä uuden puhelimen tai puhelinnumeron.
Jos sinulla ei ole käytössäsi suomalaisia pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, ota yhteyttä Helpdeskiin tunnistaaksesi itsesi, jotta uudelleenrekisteröinti olisi mahdollista.
HUOM: Jos olet ulkomailla, ota huomioon, että rekisteröinti tai rekisteröinnin muuttaminen ei ole mahdollista kaikissa maissa.
Olen unohtanut salasanani
Jos olet unohtanut salasanasi voit luoda uuden salasanan kirjautumalla SelfService-palveluun verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
Tee näin:
- Siirry selaimellasi sivulle selfservice.abo.fi.
- Kirjaudu verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella SelfService-palveluun klikkaamalla Kirjaudu-nappia ruudussa Kirjaudu Suomi.fi-palvelun kautta. Jos et pysty kirjautumaan SelfService-palveluun Suomi.fi-palvelun kautta, ota yhteyttä Helpdeskiin.
- Kirjauduttuasi SelfService-palveluun klikkaa ikonia Vaihda salasanaa ja seuraa sen jälkeen ruudulla olevia ohjeita.
Haluan vaihtaa salasanani
Voit vaihtaa salasanasi kirjautumalla SelfService-palveluun.
Tee näin:
- Siirry selaimellasi sivulle selfservice.abo.fi.
- Kirjaudu verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella SelfService-palveluun klikkaamalla Kirjaudu-nappia ruudussa Kirjaudu Suomi.fi-palvelun kautta tai kirjaudu käyttäjätunnuksellasi ja salasanallasi SelfService-palveluun klikkaamalla Kirjaudu-nappia ruudussa Kirjaudu käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
- Kirjauduttuasi SelfService-palveluun klikkaa ikonia Vaihda salasanaa ja seuraa sen jälkeen ruudulla olevia ohjeita.
En pysty kirjautumaan
Jos yrittäessäsi kirjautua saat ilmoituksen väärästä salasanasta, vaikka olet aivan varma, että kirjoitit salasanasi oikein, on syy oletettavasti jokin seuraavista.
1. Onko pakollinen tietoturvatesti suorittamatta?
Åbo Akademi on ottanut käyttöön pakollisen vuosittaisen tietoturvatestin. Testin suorittaminen on pakollista kaikille, joilla on käyttäjätunnus Åbo Akademin järjestelmässä. Jos et suorita testiä tilisi lukitaan.
Tilin uudelleen avaamiseksi sinun tulee kirjautua testiin osoitteessa infosecmoodle.abo.fi (käytä lyhyttä käyttäjätunnustasi ja tavallista ÅA-salasanaasi). Huomioi, että sinulla ei ole pääsyä muuhun ÅA-järjestelmään. Tämä tarkoittaa, että joudut suorittamaan testin muulla kuin työkoneellasi (voit käyttää esim. puhelinta tai omaa tietokonetta). Huomaa, että sinun on vaihdettava salasanasi suoritettuasi tietoturvatestin.
2. Onko tiliäsi väärinkäytetty?
Jos ICT-palvelut havaitsee, että ÅA-tiliä väärinkäytetään, ICT-palvelut lukitsee tilin, jotta säästytään enemmältä väärinkäytöltä. Tällaisessa tapauksessa et voi itse vaihtaa tilin salasanaa, vaan sinun on otettava yhteyttä Helpdeskiin asian selvittämiseksi (helpdesk@abo.fi, p. 02 215 4777).
Jos itse epäilet, että tiliäsi on väärinkäytetty kuuluu sinun välittömästi vaihtaa salasanasi SelfService-palvelussa sekä ottaa yhteyttä Helpdeskiin, p. 02 215 4777 tai sähköposti helpdesk@abo.fi.
3. Onko sinulla edelleen yhteys Åbo Akademihin?
Henkilökunnan jäsenen tili suljetaan kun työsuhde loppuu. Opiskelijan tili suljetaan, jos läsnäoloilmoitusta ei ole tehty.
Mistä löydän webmailin?
Mene osoitteeseen exchange.abo.fi jos haluat lukea ÅA-sähköpostisi selaimella.

