Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Uusi lukuvuosi käynnistyi Åbo Akademissa 2022

Åbo Akademin lukuvuosi 2022–2023 on virallisesti käynnistynyt.

Åbo Akademin lukuvuoden avajaiset oli nyt ensimmäistä kertaa sitten pandemian alkamisen mahdollista järjestää niin, että henkilöstö ja opiskelijat olivat läsnä. Vaasan kampuksella avajaisia vietettiin keskiviikkona 7. syyskuuta kokoontumalla jumalanpalvelukseen Vaasan kirkkoon, mistä siirryttiin kulkueena Akatemiasalissa pidettyyn avajaistilaisuuteen.

Studentkårens ordförande Veera Granroth.
Ylioppilaskunnan puheenjohtaja Veera Granroth.

Turussa avajaisia vietettiin torstaina 8. syyskuuta järjestämällä perinteiseen tapaan jumalanpalvelus Tuomiokirkossa ja juhlallinen avajaistilaisuus Akatemiatalon juhlasalissa. Akateemisen kulkueen jälkeen ohjelmassa oli rehtori Mikael Lindfeltin avajaispuhe, ja ylioppilaskunnan tervehdyksen toi puheenjohtaja Veera Granroth. Vuoden Elvings legat -palkinnonsaajien nimet julkistettiin.

Puheessaan Lindfelt ilmaisi ilonsa siitä, että Åbo Akademin opiskelijat ja henkilöstö voivat vihdoin taas kokoontua viettämään yhdessä lukuvuoden avajaisia. Hän painotti myös yliopistojen merkitystä yhtenä Suomen tärkeänä vetovoimatekijänä.

– Suomi on kansainvälinen yliopistojensa kautta. Kehitys- ja innovaatiotyötä voidaan entistä laajemmin tehdä yhteistyössä yliopistojen ja asiantuntijoidemme kanssa, minkä päättäjät eri tasoilla ovat alkaneet ymmärtää. Tietovaltaisuus ja tutkimus ovat maamme vetovoimaisuuden avaintekijöitä. Yliopistoille on kuitenkin turvattava edellytykset olla osa muutosta ja vaikuttaa siihen antamalla parastamme: tarkoituksenmukainen, korkeatasoinen ja ongelmalähtöinen tutkimus ja koulutus, totesi Lindfelt.

Rehtori Mikael Lindfelt.

Elokuussa Åbo Akademi sai pitkään odotetun viestin, kun Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) julkaisi yliopistoa koskevan arviointiprosessin tulokset.

– Auditointiraporttia on ilo lukea, ja suurinta iloa minulle tuottaa sen tunnustaminen, että olemme kehityssuuntautunut yliopisto! Olemme jatkuvan kehityksen tiellä, mitään muuta ei oikeastaan voi edes ajatella.

Åbo Akademi on uutena jäsenenä mukana eurooppalaisessa yliopistoallianssissa, CHARM-EU. Tämä yhteistyö tarjoaa hienoja mahdollisuuksia kehittää opiskelijavaihtoa, oppimista ja tutkimustyötä, Lindfelt sanoi.

Hän nosti puheessaan esiin myös yliopistojen tärkeän roolin maailmassa, joka on jatkuvan muutoksen ja suurten haasteiden edessä. Kestävä kehitys ei ole mikään ylimääräinen lisä vaan välttämätön edellytys yliopiston olemassaololle. Se on keskeisessä asemassa, sillä tulevaisuus edellyttää meiltä sen ymmärtämistä.

– Yliopistona meidän tulee ennen kaikkea huolehtia siitä, että voimme antaa nuorillemme niitä valmiuksia, joita lisääntyvä digitalisaatio sekä siirtymä ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävään yhteiskuntaan heiltä edellyttävät.

Lue rehtori Mikael Lindfeltin avajaispuhe kokonaisuudessaan ruotsiksi ja lyhennelmä suomeksi.

Palkinnonsaajat avajaisissa.

Kuvia avajaisista.