Kirjoita tähän hakemasi!

KUVAT: Hanna Oksanen, Amanda Viitanen

Turun korkeakoulut tekevät yhdessä – Opiskelijakaupunki-verkosto edistää ulkomaalaisten opiskelijoiden viihtyvyyttä Turussa

Ulkomaalaisten opiskelijoiden viihtyvyys Turussa on tärkeää Turun kaupungille ja alueen korkeakouluille. Kun ulkomaalainen opiskelija tuntee itsensä tervetulleeksi Turussa, on todennäköisempää, että hän palaa Aurajoen rannoille – tai jopa jää kaupunkiin valmistuttuaan.

Viime syksynä Turun kaupungin ja alueen korkeakoulujen Opiskelijakaupunki Turku -yhteistyöverkosto päätti panostaa kv-opiskelijoiden viihtyvyyteen. Keinoksi valikoitui ystävätoiminta, jonka puitteissa Turussa oleville ulkomaalaisille korkeakouluopiskelijoille alettiin etsiä ystäviä paikallisista asukkaista. Toiminnan tavoitteena on luoda kontakteja kansainvälisten opiskelijoiden ja Turun alueen asukkaiden välille.

– Ystävätoiminnan avulla kv-opiskelijoilla on mahdollisuus tutustua suomalaiseen arkeen ja kulttuuriin luontevasti paikallisen ystävän avulla. Paikalliselle ystävälle taas avautuu mahdollisuus kansainvälistyä kotonaan, tutustua uusiin ihmisiin ja kulttuureihin ja ehkä kohentaa kielitaitoakin”, sanoo ystävätoiminnan koordinaattori Amanda Viitanen Turun yliopistolta.

Mukana toiminnassa jo 550 ystävää

Kansainvälinen ystävätoiminnan ensimmäinen kausi pyörähti käyntiin loka-marraskuussa 2021. Innokkaita ilmoittautui runsaasti, ja osallistujamäärä ylittikin kaikki odotukset. Nyt toisen toimintakauden puolivälissä mukana on ollut jo noin 550 kansainvälistä ja paikallista ystävää.

– Kansainvälisten opiskelijoiden uskoimmekin lähtevän aktiivisesti mukaan, mutta paikallisten innosta olemme olleet todella positiivisesti yllättyneitä. On hienoa, että paikalliset ovat kiinnostuneita opiskelijoiden tapaamisesta, Viitanen iloitsee.

Maryam Esmaeilzadeh, Merja Skaffari-Multala, Maedeh Ghorbanian, Yasith Hirimburegama på valborgsevenemanget för internationella studenter.
Kuvassa vasemmalta oikealle: Maryam Esmaeilzadeh, Merja Skaffari-Multala, Maedeh Ghorbanian, Yasith Hirimburegama.

Toiminnassa on kv-opiskelijoita Turun yliopistosta, Åbo Akademista, Turun ammattikorkeakoulusta sekä Yrkeshögskolan Noviasta. Paikallisia puolestaan on mukana lapsiperheistä eläkeläisiin. Yhteisen alkutapaamisen jälkeen ystävykset ovat saaneet päättää vapaasti yhteisistä aktiviteeteistään, mutta tapaamisia on tuettu Opiskelijakaupunki-verkoston taholta muun muassa museolipuin.

Toiveena Turkuun sopeutumisen helpottaminen

Osallistujien antama palaute on ollut lähes pelkästään positiivista, tuumaa Viitanen. Osallistujat ovat kehuneet mahdollisuutta oppia toinen toisiltaan.

– Palautekyselyjen perusteella toiminta on myös vaikuttanut positiivisesti kv-opiskelijoiden kuvaan Suomesta, Turusta ja suomalaisista ihmisistä. Tämä on toiminut myös toisinpäin: iso osa paikallisista ystävistä kokee, että toiminta on vaikuttanut positiivisesti kuvaan kansainvälisistä opiskelijoista.

Parhaimmillaan toiminta ja sen seurauksena syntynyt positiivinen kuva Turusta saattaa osaltaan vaikuttaa siihen, että kansainvälinen opiskelija päättää jäädä Turkuun valmistumisensa jälkeen. Turku tarvitsee kansainvälisiä osaajia, ja toiveena onkin auttaa jo opiskeluvaiheessa olevia sopeutumaan Turkuun.

Yhteistyöllä Turusta Suomen paras opiskelijakaupunki

Opiskelijakaupunki-verkosto tähtää kv-opiskelijoiden sopeutumisen helpottamiseen myös muilla toimenpiteillä. Yksi näistä on marraskuinen Study and Stay in Turku -uratapahtuma, jossa kv-opiskelijat saavat konkreettisia vinkkejä esimerkiksi työnhakuun Turussa.

–Haluamme integroida kv-opiskelijoita Turkuun niin, että he viihtyvät täällä, tutustuvat kaupunkiin ja turkulaisiin ja voisivat myös paremmin löytää paikkansa täältä valmistumisensa jälkeen, sanoo Opiskelijakaupunki Turku -verkoston koordinaattori Anssi Kaisti Turun kaupungilta.

Opiskelijakaupunki Turku -yhteistyöverkoston tavoitteena on rakentaa Turusta Suomen paras opiskelijakaupunki. Verkosto tekee töitä, jotta opiskelijat viihtyisivät Turussa ja jäisivät kaupunkiin myös valmistumisensa jälkeen.

Yhteistyössä ovat mukana Turun kaupunki, Turun yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu, Åbo Akademi, Yrkeshögskolan Novia, Humanistinen ammattikorkeakoulu, Diakonia-ammattikorkeakoulu, opiskelijakunnat ja -järjestöt sekä Turku Science Park.

Lisätietoja ystävätoiminnasta.

Turun korkeakouluissa on tuhansia osaajia ja yli 40 000 opiskelijaa. Tutkimus-, koulutus- ja innovaatioyhteistyö on tiivistä ja valtaosa toiminnoista sijoittuu yhteiselle laajalle kampusalueelle. Korkeakoulut luovat hyvinvointia, vetovoimaa ja kilpailukykyä yhdessä kaupungin, elinkeinoelämän, sairaanhoitopiirin ja muiden toimijoiden kanssa. Turussa tehdään yhdessä!