Kirjoita tähän hakemasi!

MEDIAKUTSU
Åbo Akademi
18.5.2016

Åbo Akademi viettää promootiota juhlavin menoin

Åbo Akademissa tohtoriksi väitellyitä vihitään juhlavin menoin tohtoreiksi Turun konserttitalossa perjantaina 25. toukokuuta 2018. Kaikkiaan promovoidaan neljä riemutohtoria, 13 kunniatohtoria ja 91 tohtoriksi väitellyttä henkilöä. Promootio alkaa klo 12.00 Turun konserttitalon konserttisalissa.

Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita seuraamaan promootioaktia. Ilmoittautuminen viimeistään keskiviikkona 23.5 osoitteeseen promotion@abo.fi.

Promootion jälkeen seuraa juhlakulkue Turun tuomiokirkkoon. Kirkossa vietetään ekumeenista jumalanpalvelusta, johon sisältyy tekstejä myös muiden uskontokuntien perinteistä.

Yhteensä juhlallisuuksiin ottaa osaa noin 600 henkilöä konserttitalossa ja noin 370 iltajuhlassa joka vietetään Turun linnassa.

Neljätoista kunniatohtoria

Åbo Akademi kunnioittaa promootiossa, tieteellisesti ja yhteiskunnallisesti ansioituneita henkilöitä vihkimällä seuraavat 13 kunniatohtoria:

Ingegerd Bergbom, emeritaprofessori, Göteborg, Ruotsi
Mariela Castro Espín, johtaja, Havanna, Kuuba
Tarja Cronberg, TkT, KTT, Kööpenhamina
Jonas Gardell, kirjailija, Tukholma, Ruotsi
Anders Hallberg, emeritusprofessori, Uppsala, Ruotsi
Riitta Keiski, professori, Oulu
Jan Kleineman, professori, Tukholma, Ruotsi
Sirpa Kähkönen, kirjailija, Helsinki
Laura Londén, apulaispääsihteeri, New York, USA
Armi Mikkola, opetusneuvos, Helsinki
Hannu Nurmi, emeritusprofessori, Turku
Nils Christian Stenseth, professori, Oslo, Norja
Peter Vesterbacka, yrittäjä, Helsinki

Talousneuvos Håkan Anttila kutsuttiin promovoitavaksi filosofian kunniatohtoriksi kasvatustieteiden ja hyvinvointialojen tiedekunnassa. Åbo Akademi on vastaanottanut suru-uutisen Håkan Anttilan poismenosta 7. maaliskuuta 2018. Kunniatohtoriksi ei promovoida postuumisti.

Riemutohtorin eli 50 vuotta sitten väitelleen tohtorin arvon saavat:

Dan Eklund, tekniikan tohtori, kemiallinen puunjalostustekniikka
Lorenz Grönvik, teologian tohtori
Ebbe Nyman, filosofian tohtori, fysiikka
Nils Storå, filosofian tohtori, pohjoismainen etnologia

Kunniatohtoreista ja riemutohtoreista lisää valokuvineen osoitteessa www.abo.fi/fi/kunniatohtorit-ja-riemutohtorit

Promootiojuhlallisuus

Promootiojuhlallisuuksissa Turun konserttitalossa esitetään mm. Jean Sibeliuksen säveltämää musiikkia.

Poimintoja ohjelmasta:

Högtidsmarsch till Åbo Akademi. Sävellys Alfred Anderssén, 1938. Anderssén on mm. Åbo Akademin sinfoniaorkesterin entinen kapellimestari. Marssi esitetään nykyisen kapellimestarin, Sauli Huhtalan sovittamana.

Våren flyktar hastigt. Sävellys Jean Sibelius, sanoitus Johan Ludvig Runeberg.

Jag ville vara havet. Sävellys Sauli Huhtala, sanoitus Jarl Hemmer.

Musiikin esittää Åbo Akademin sinfoniaorkesteri Akademiska Orkestern, sekä Studentkören Brahe Djäknar ja Florakören vid Åbo Akademi -kuorot.

Solistina sopraano Aurora Marthens. Kapellimestarina Sauli Huhtala. Kuoroharjoittelu Ulf Långbacka.

Ohjelma kokonaisuudessaan osoitteessa: www.abo.fi/fi/tohtoripromootio-2018

Juhlakulkue

Promootion jälkeen lähtevät vasta promovoidut, vieraat eri pohjoismaisista yliopistoista ja korkeakouluista sekä Åbo Akademin edustajat juhlakulkueena kohti Turun tuomiokirkkoa noin klo 15.10.

Kulkuetta johtaa yliairut, apulaisprofessori Diana Toivolaja juhlamenojen ohjaaja, professori Wilhelm Berner-Rasmussen. Heitä seuraa Suomen lippu, Åbo Akademin lippu ja valtikat. Valtikoita kantavia kutsutaan pedelleiksi.

Nimitys pedelli tulee Uppsalasta, jossa pedellit olivat kuninkaallisia vahtimestareita. Åbo Akademissa pedelleinä toimii kaksi opiskelijaa.

Ekumeeninen jumalanpalvelus

Åbo Akademin arvot ovat moninaisuus, avoimuus, rohkeus, osallisuus ja kestävyys. Tästä johtuen olemme halunneet antaa enemmän tilaa yliopistossa ja sen lähiympäristössä olevalle moninaisuudelle. Tänä vuonna jumalanpalvelus Turun tuomiokirkossa on ekumeeninen ja sisältää myös sanoja muiden uskontokuntien perinteistä.

Promootiojumalanpalveluksessa saarnaa Porvoon hiippakunnan piispa Björn Vikström ja liturgina toimii kirkkoherra Mia Bäck, Åbo svenska församling.

Ohjelma kokonaisuudessaan osoitteessa www.abo.fi/fi/tohtoripromootio-2018

Tervetuloa mukaan

Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita promootiojuhlallisuuksiin Turun konserttitaloon 25.5.2018 klo 12.00.

Tiedotusvälineiden edustajille varataan omat paikat konserttitalossa minkä vuoksi pyydämme teitä ystävällisesti ilmoittamaan edustajanne viimeistään keskiviikkona 23.5.2018 osoitteeseen promotion@abo.fi.

Vieraita ja tiedotusvälineiden edustajia pyydetään olemaan paikalla salissa klo 11.45. Asuna tumma puku.

Monet kunniatohtoreista pitävät luentoja tai osallistuvat seminaareihin ennen promootiopäivää. Lisätietoa ohjelmasta (ruotsiksi) osoitteessa: www.abo.fi/nyheter/abo-akademis-hedersdoktorer-forelaser

Lista Åbo Akademin promootiossa promovoitavista julkaistaan promootiopäivänä 25.5 Åbo Akademin verkkosivuilla. Myös rehtori Mikko Hupan ja promoottori Meri Larjavaaran promootiopuheet, sekä muutama painokelpoinen kuva päivän juhlallisuuksista julkaistaan netissä 25.5. Kaikki tämä tulee osoitteeseen www.abo.fi/fi/tohtoripromootio-2018

Lisätietoja antaa:

Tutkimuspalvelupäällikkö / promootiovastaava
Pia-Maria Kallio
Puhelin: 050 433 5631

www.abo.fi/promotion

Promootiokuvia vuodelta 2016 osoitteessa: bildbank.abo.fi (hakusana Promotion 2016)