Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tohtorinväitös: Suomalaisten halukkuus ottaa koronarokote on vahvasti yhteydessä siihen, kuinka turvallisena he rokotetta pitävät

PsM Linda Karlssonin väitöskirja psykologian alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin humanististen tieteiden, psykologian ja teologian tiedekunnassa keskiviikkona 17.11.2021.

Väitöskirjan otsikkona on Psychological factors associated with vaccine attitudes and vaccination behaviors.

Halukkuus ottaa rokote koronavirusinfektiota vastaan on vahvasti yhteydessä siihen, kuinka turvalliseksi rokotteen ottaminen koetaan. Tähän viittaa psykologi Linda Karlssonin Åbo Akademissa tarkastettava väitöskirja. Väitöskirjassa selvitetään, kuinka mielellään suomalaiset pandemian alussa olisivat ottaneet rokotteen koronavirusinfektiota vastaan, jos sellainen olisi ollut saatavilla ja jos viranomaiset olisivat suositelleet sitä.

Väitöskirjan tutkimukset osoittavat myös, että mitä vaarallisempana ihmiset pitävät koronavirustautia, sitä halukkaampia he ovat ottamaan rokotteen. Ne, jotka epäilivät rokotteen turvallisuutta, eivät kuitenkaan halunneet ottaa rokotetta, vaikka he pitivät tautia vaarallisena.

– Tuloksemme viittaavat siihen, että käsitys rokotteen turvallisuudesta painaa rokotuspäätöksessä enemmän kuin taudin riskit, sanoo väitöskirjan tekijä Linda Karlsson.

Ennen koronapandemiaa ajateltiin, että epäröinti rokottamista kohtaan johtui siitä, että monet taudit, joita vastaan rokote suojaa, ovat nykyään harvinaisia eikä niitä siksi pidetä uhkaavina. Tämän väitöskirjan tutkimukset osoittavat, että ihmiset suhtautuvat epäröiden myös koronarokotteeseen, vaikka tauti on vakava uhka. Suurin osa tutkimuksiin osallistuneista suomalaisista piti koronavirustautia mahdollisesti erittäin vaarallisena tautina.

Väitöskirjassa tutkittiin erilaisia psykologisia tekijöitä, jotka liittyvät ihmisten halukkuuteen ottaa rokote sekä ennen pandemiaa että sen aikana. Väitöskirjan tutkimukset toteutettiin kyselytutkimuksina yleisölle ja terveydenhuollon ammattilaisille.

Linda Karlsson väittelee tohtoriksi Åbo Akademissa keskiviikkona 17. marraskuuta 2021 klo 13. Vastaväittäjänä toimii professori Karen Douglas, University of Kent, Iso-Britannia ja kustoksena dosentti Anna Soveri, Turun yliopisto.

Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa auditorio Armfelt, Arken, Tehtaankatu 2, Turku, mutta sitä voi myös seurata etänä tämän linkin kautta. Käytännön ohjeet alla.

Linda Cecilia Karlsson on syntynyt 27.9.1987 Paraisilla. Hän suoritti ylioppilastutkinnon 2006 Pargas svenska gymnasiumissa ja psykologian maisterin tutkinnon 2014 Åbo Akademissa.

Linda Karlsson on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 040 824 4119 ja sähköpostitse osoitteesta linda.karlsson@abo.fi.

Väitös on sähköisessä muodossa Doriassa.

Linda Karlsson (kuva: Satu Karmavalo).

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä. Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Käytännön ohjeet tohtorinväitöstilaisuuden seuraamiseksi etänä

Jotta voisit seurata tohtorinväitöstilaisuutta etänä, tarvitset ohjelman nimeltä Zoom tai Google Chrome -selaimen. Sinun ei tarvitse luoda Zoom-tiliä voidaksesi seurata väitöstilaisuutta. Jos asennat Zoom-sovelluksen tulee sinun napauttaa tapahtuman linkkiä (yllä) ja hyväksyä, että Zoom avaa linkin.

Tilaisuuden lopussa yleisö saa mahdollisuuden esittää kysymyksiä. Jos sinulla on kysymys, ilmoita siitä käyttämällä ”Raise Hand” -toimintoa. Valmistaudu etukäteen: varmista, että tietokoneessasi on mikrofoni, tai muotoile kysymys valmiiksi tekstitiedostoon, josta sitten voit kopioida sen Zoomin keskusteluosioon kun saat luvan kysymyksen esittämiseen.