Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Mia Heikkilä on uusi varhaiskasvatuksen professori Åbo Akademissa

Åbo Akademi on nimittänyt FT Mia Heikkilän varhaiskasvatuksen apulaisprofessoriksi (tenure track). Rahoituksen uutta professuuria varten on lahjoittanut Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne -säätiö (Brita Maria Renlundin muistosäätiö), joka vietti 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Mia Heikkilä
Mia Heikkilä (Valokuvaaja: Elisabeth Ohlson Wallin)

Mia Heikkilä on valmistunut luokanopettajaksi Åbo Akademin Vaasan yksiköstä. Hänellä on lisäksi musiikkipedagogiikan maisterin tutkinto Tukholman kuninkaallisesta musiikkikorkeakoulusta, ja kasvatustieteiden tohtoriksi hän on väitellyt Uppsalan yliopistossa. Hän on työskennellyt Ruotsissa yhdenvertaisuusasioiden parissa mm. maanpuolustuskorkeakoulussa ja kouluhallituksessa sekä toiminut kasvatustieteiden dosenttina ja lehtorina Mälardalenin korkeakoulussa Västeråsissa. Viime vuosina Heikkilä on toiminut Åbo Akademissa varhaiskasvatuksen tutkimusjohtajana Vaasassa.

– Odotan innolla, että pääsen jatkamaan varhaiskasvatuksen opetuksen ja tutkimuksen kehittämistä, hän sanoo.

Tutkimustyössään Heikkilä on paneutunut moniin eri kysymyksiin.

– Yksi minua kiinnostava aihe on, miten lasten oma ääni saadaan paremmin kuuluviin koulujärjestelmässä. Pienten lasten ajatukset ja pohdinnat on otettava tosissaan. Olenkin tutkinut lasten leikin ehtoja, koska nimenomaan leikissä tulisi olla tilaa lasten ideoille ja ajattelulle.

– Myös tasa-arvo ja sukupuolikysymykset niin varhaiskasvatuksessa kuin koko koulujärjestelmässä kiinnostavat minua, koska käytännössä tyttöjen ja poikien leikkimisen ja oppimisen ehdot ovat keskenään erilaisia, Heikkilä sanoo.

Åbo Akademin kasvatustieteiden ja hyvinvointialojen tiedekunnan dekaani Fritjof Sahlströmin mukaan varhaiskasvatus on tällä hetkellä erittäin ajankohtainen teema yhteiskunnassamme.

– Varhaiskasvatuksen alalla on meneillään voimakas pedagogisen kehityksen kausi sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Niin lainsäädännössä kuin yleisessä mielipiteessäkin on nähtävissä vahva signaali, että pikkulasten kasvatuksessa ei enää riitä pelkkä hoito ja hoiva, vaan myös kaikkein nuorimpien lasten oppimiseen ja kehittymiseen on panostettava.

– Sitä varten tarvitaan varhaiskasvatuksen tutkimusta ja tutkimukseen perustuvaa koulutusta sekä tieteentekijöitä, jotka vievät kehittämistyötä eteenpäin, Sahlström korostaa.

Sahlströmin mukaan uutta varhaiskasvatuksen professuuria ei olisi pystytty perustamaan ilman Brita Maria Renlundin muistosäätiön myöntämää rahoitusta.

– Tämä kertoo ulkopuolisten lahjoitusten suuresta merkityksestä. Olemme erittäin iloisia, että meillä on yhteistyökumppaneina ulkoisia rahoittajia, jotka tukevat toimintamme ydintä, tutkimusta ja koulutusta. Näemme sen luottamuksen osoituksena ja tunnustuksena siitä, että teemme tärkeää työtä. Se tuntuu uskomattoman hyvältä.

Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne -säätiön toimitusjohtaja Gun Sandberg-Wallinin mukaan lahjoitus on panostus lapsiin ja nuoriin pitkällä aikavälillä.

– Päätimme juhlistaa merkkivuottamme antamalla lahjoituksia varhaiskasvatuksen tutkimukseen ja koulutukseen. Kyse on panostuksista, joista pitkällä aikavälillä hyötyy valtava joukko lapsia koko elämänsä ajan, sanoo Sandberg-Wallin.

Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne -säätiö täytti 100 vuotta vuonna 2018. Juhlavuoden kunniaksi säätiö lahjoitti ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen professuurin sekä Åbo Akademille että Helsingin yliopistolle. Myös Arcada- ja Novia-ammattikorkeakoulut saivat säätiöltä merkittäviä summia.

Brita Maria Renlundin muistosäätiö lahjoittaa professuurin satavuotiaalle Åbo Akademille

Lisätietoja antavat:

Mia Heikkilä, varhaiskasvatuksen apulaisprofessori, Åbo Akademi
puh. +358 50 463 3265
s-posti mia.heikkila@abo.fi

Fritjof Sahlström, kasvatustieteiden ja hyvinvointialojen tiedekunnan dekaani, Åbo Akademi
puh. +358 50 324 7515
s-posti fritjof.sahlstrom@abo.fi

Gun Sandberg-Wallin, toimitusjohtaja, Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne sr (Brita Maria Renlundin muistosäätiö sr)
puh. +358 50 048 1025
s-posti gun.sandberg-wallin@bmr.fi