Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Brita Maria Renlundin muistosäätiö lahjoittaa Åbo Akademille puoli miljoonaa euroa – lahjoitus edistää kasvatustieteen, hoitotieteen ja psykologian koulutusaloja

Brita Maria Renlundin muistosäätiö lahjoittaa Åbo Akademille puoli miljoonaa euroa tutkimukseen ja opetukseen. Säätiön hallitus päätti lahjoituksen myöntämisestä huhtikuun lopussa.

Lahjoitus tehdään valtion vastinrahakampanjan puitteissa.

Åbo Akademi osoittaa lahjoitusvarat kasvatustieteen, hoitotieteen ja psykologian, mukaan lukien kehityspsykologian, koulutusaloille ja erityisesti väitöskirjan tekijöille ja tohtoritutkijoille, joiden tutkimuskohteena on lasten ja nuorten hyvinvointi.

– Olemme todella kiitollisia ja iloisia säätiön anteliaasta tuesta lupaaville nuorille tutkijoille. Lahjoituksen ansiosta pystymme panostamaan uusiin monitieteisiin hankkeisiin yhteiskunnan kannalta tärkeillä ja meille merkityksellisillä tutkimusalueilla, sanoo rehtori Mikael Lindfelt.

– Nykypäivän koulussa ei ole kyse vain oppimisesta. Yhä useammilla lapsilla ja nuorilla on nyky-yhteiskunnassa hyvinvointiin liittyviä haasteita. On tärkeää tutkia hyvinvoinnin kehittymistä kouluvuosina sekä selvittää keskeisimmät riskitekijät ja hyvinvointia tukevat seikat. Näitä tietoja tarvitaan, jotta lasten ja nuorten hyvinvointia voidaan tukea parhaalla mahdollisella tavalla nyt ja tulevaisuudessa, selittää kasvatuspsykologian apulaisprofessori Johan Korhonen.

Brita Maria Renlundin muistosäätiö pyrkii edistämään lasten ja nuorten hyvinvointia. Säätiön toimitusjohtaja Birgitta Forsström iloitsee erityisesti siitä, että Åbo Akademille lahjoitettuja varoja tullaan käyttämään nuorten tohtorikoulutettavien ja post doc -tutkijoiden tukemiseen.

– Tällä opetukseen ja tutkimukseen osoitetulla lahjoituksella voimme tukea pitkäkestoisesti lasten ja nuorten yhtäläisiä mahdollisuuksia turvalliseen kasvuun ja hyvään elämään, sanoo Forsström.

Lisätietoja:

Mikael Lindfelt, rehtori, Åbo Akademi