Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Turkulaistutkijat vauhdittavat laivateollisuuden vihreää siirtymää

Åbo Akademin tuotantotalouden laboratorio johtaa uutta tutkimushanketta, jonka tarkoitus on vahvistaa ja vauhdittaa vihreää siirtymää laivateollisuudessa.

Hanke on osa Meyer Turun tutkimus- ja kehitysohjelmaa NEcOLEAP, jonka tavoitteena on kehittää ilmastoneutraali risteilyalus.

Pandemia iski rajusti risteilyvarustamoihin ja johti niiden velkaantuneisuuden kasvuun. Heikon taloudellisen tilanteen vuoksi risteilyvarustamot joutuvat nyt erityisen tarkkaan pohtimaan investointejaan ja resurssien käyttöä alan vetovoimaisuuden säilyttämiseksi ja toiminnan kestävyyden varmistamiseksi.

– Haasteellinen tilanne tarjoaa toisaalta myös mahdollisuuksia kehittää uusia toimintatapoja ja innovaatioita perinteikkäälle alalle, ja juuri siihen me panostamme yhdessä yhteistyökumppaniemme kanssa, kertoo Åbo Akademin projektista vastaava yliopistonlehtori Jonas Spohr.

Kaksivuotisessa hankkeessa tutkijoiden tehtävänä on löytää uusia ratkaisuja teknisen suunnittelun toteuttamiseksi laivasuunnittelun alkuvaiheissa. Yhteistyökumppaneita ovat Kone, Kudos, Meyer, SeaKing, Aalto-yliopisto ja PBI Research Institute. Hanke keskittyy matkustajien käytössä olevien tilojen suunnitteluun, energiatehokkuuden edistämiseen, tautien tartuntariskien pienentämiseen, tilojen monikäyttöisyyden lisäämiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen.

Hankkeessa kartoitetaan myös niitä odotuksia ja vaatimuksia, joita matkustajat tulevaisuudessa kohdistavat kestävään matkailuun. Samalla selvitetään mahdollisuuksia käyttää digisovelluksia ja analytiikkaa matkustajavirtojen sujuvoittamiseksi, jotta voidaan välttää tungokset ja parantaa laivassa käytettävien tuotteiden logistiikkaa.

– Olemme erittäin tyytyväisiä mahdollisuudesta osallistua Meyerin kestävän kehityksen ohjelmaan. Voimme tukea Suomen meriteollisuuden edellytyksiä osaamisellamme, joka perustuu pitkäaikaiseen tutkimustyöhömme vaativien teollisuusprojektien teknisen suunnittelun ja projektijohtamisen parissa, toteaa professori Kim Wikström.

Risteilyala on merkittävä asiakas Suomen meriteollisuudelle, joka työllistää noin 25 000 henkilöä yli 1 000 yrityksessä. Jopa koronavuonna 2020 Suomen meriteollisuus ylsi 7,7 miljardin euron liikevaihtoon.

NavisSpace-projektin kokonaisbudjetti on 2,2 miljoonaa euroa ja päättymispäivä 30.6.2024. Åbo Akademin osuus budjetista on 570 000 euroa. Päärahoittaja on Business Finland.

Lisätietoja:

Kim Wikström, tuotantotalouden professori, Åbo Akademi