Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Åbo Akademin uusi mielipidetutkimuksen huippututkimusyksikkö aloittaa toimintansa

Åbo Akademin huippututkimusyksikön FutuDem – The Future of Democracy, Demokratian tulevaisuus avajaisseminaari järjestetään tällä viikolla Turussa. FutuDem-yksikkö tutkii demokratian nykytilaa ja tulevaisuutta sekä testaa käytännössä uusia demokraattisen osallistumisen malleja, kuten keskustelevaa eli deliberatiivista demokratiaa.

FutuDem-yksikön toimintaa koordinoi Åbo Akademin yhteiskuntatieteen tutkimuslaitos (Samforsk) ja tutkijatiimi, joka koostuu Åbo Akademin Turun ja Vaasan kampuksella sekä Tampereen yliopistossa toimivista valtiotieteilijöistä.

Åbo Akademin valtiotieteen professori Kimmo Grönlundin mukaan Åbo Akademin säätiön kärkihankerahoitus vahvistaa entisestään Åbo Akademin asemaa keskeisenä toimijana suomalaisen mielipidetutkimuksen kentässä.

– Hanke korostaa asemaamme Suomen johtavana yliopistona kansalaismielipiteen tutkimuksen alalla, sanoo Grönlund.

– Pidämme usein poliittisen vaikuttamisen mahdollisuutta itsestäänselvyytenä. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet ja monet kokevat, että puolueet eivät enää edusta heitä samassa määrin kuin aikaisemmin. On erittäin tarpeellista tutkia uusia tapoja kansalaisten osallistamiseksi demokratiassa, hän selittää.

FutuDem tekee tutkimusyhteistyötä usean kansainvälisesti johtavan mielipidetutkimuslaitoksen kanssa. Erityisen tärkeä kumppani on Kalifornian Palo Altossa toimiva Stanfordin yliopiston deliberatiivisen demokratian keskus.

FutuDem-yksikön avajaisseminaari järjestetään 14.–15. marraskuuta Turussa. Tapahtuman aikana esitellään FutuDemin kuusi alihanketta. Pääpuhujina ovat Dr Jane Suiter (Dublin City University, Irlanti) ja professori Maija Setälä (Turun yliopisto). He pohtivat deliberatiivisen demokratian soveltamista käytännössä tuoden esiin mielenkiintoisia tapauksia Irlannista ja Suomesta. Turun kaupunginjohtaja Minna Arve ja oikeusministeriön yksikönpäällikkö Niklas Wilhelmsson kertovat omissa esityksissään kansalaisten osallistumisen kehittämisestä osana demokraattista päätöksentekoa Suomessa.

Åbo Akademin säätiö on tukenut Åbo Akademin huippututkimusyksiköitä jo vuodesta 2006.

Tiedotusvälineiden edustajat toivotetaan tervetulleiksi seuraamaan seminaaria.

FutuDem-seminaarin paikkana on ASA-talo, Vänrikinkatu 2, Turku. Torstain esitykset ovat pääasiassa englanniksi, ja perjantain ohjelman kielenä on enimmäkseen ruotsi. Huipputukimusyksikön johtaja Kimmo Grönlund ja varajohtaja, tutkimuspäällikkö Lauri Rapeli sekä FutuDem-hankkeiden vetäjät ovat tavattavissa keskustelua ja kommentteja varten kahvitauoilla.

Tutustu seminaarin ohjelmaan: https://www.abo.fi/wp-content/uploads/2019/10/oppeninbjudan_invigningskonferens.pdf

Lue lisää Åbo Akademissa tehtävästä mielipidetutkimuksesta: https://www.abo.fi/institutet-for-samhallsforskning/

Lisätietoja antavat:

Albert Weckman, projektisihteeri, Åbo Akademi