Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Åbo Akademin varainhankinta onnistuneesti päätökseen

Åbo Akademin varainhankintakampanja ylitti odotukset. Kohdennetun rahoituksen suurimpia vastaanottajia olivat kasvatustieteen, luonnontieteiden, humanististen tieteiden ja tekniikan koulutusalat.

Åbo Akademi keräsi 15.6.2020 käynnistyneen varainhankintakampanjan aikana yli 6,4 miljoonaa euroa. Summa ylitti selvästi tavoitteen, joka viime vuosien maailmantilannetta ajatellen asetettiin viiteen miljoonaan euroon. Valtion vastinrahakampanja yliopistoille päättyi 30.6.2022.

Kampanjan aikana on ollut mahdollista kohdentaa vähintään 10 000 euron suuruisia lahjoituksia eri koulutusaloille. Suurin osa lahjoituksista kohdennettiin kasvatustieteeseen ja opettajankoulutukseen (26 prosenttia), luonnontieteisiin (16 prosenttia), humanistisiin tieteisiin (15 prosenttia) ja tekniikkaan (12 prosenttia).

– Lahjoituksia on kohdennettu etupäässä Åbo Akademin lakisääteisen tehtävän kannalta keskeisille alueille eli alueille, joilla olemme ehkä ainoa yliopisto, joka tarjoaa koulutusta ruotsin kielellä Suomessa, sanoo Åbo Akademin rehtori Mikael Lindfelt.

– Suuri osa lahjoituksista kohdennettiin myös luonnontieteisiin ja tekniikkaan, mikä osoittaa, että Åbo Akademi tekee lahjoittajien mielestä tärkeää työtä vihreän siirtymän hyväksi.

Suurimpia yrityslahjoittajia olivat Neste, Metsä Group ja OP-ryhmä. Suurimmat lahjoitukset tehneet säätiöt olivat Svenska kulturfonden, Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet, Brita Maria Renlundin muistosäätiö, Sigrid Juséliuksen säätiö ja Teknologiateollisuus ry.

Yhteensä lähes 90 prosenttia lahjoituksista tulee säätiöiltä.

– Kiitämme kaikkia lahjoittajia siitä luottamuksesta, jota he ovat osoittaneet meitä kohtaan, sekä heidän halustaan vahvistaa Åbo Akademita. Haluan erityisesti nostaa esiin säätiöt, joiden merkitys suomalaisten yliopistojen kehityksen jatkumiselle on huomattava, sanoo Lindfelt.

Tämä oli järjestyksessään kolmas valtion vastinrahakampanja. Ensimmäinen järjestettiin vuosina 2009–2011. Varainhankinnasta on sittemmin tullut osa yliopistojen arkipäivää. Åbo Akademi jatkaa työtään lahjoitusten keräämiseksi neljää tutkimusprofiiliaan varten, jotka ovat Meri ja merenkulku, Terveyteen liittyvät ratkaisut, Vähemmistötutkimus ja Kestävän tulevaisuuden teknologiat.

Luettelo Åbo Akademille kampanjan aikana lahjoittaneista löytyy osoitteesta https://www.abo.fi/fi/uutiset/abo-akademin-varainhankinta-onnistuneesti-paatokseen/

Lisätietoja:
Mikael Lindfelt