Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Åbo Akademin valintakoe järjestettiin onnistuneesti etäyhteyksin

Åbo Akademin valintakokeen ensimmäinen vaihe sujui onnistuneesti. Maanantaina 1. kesäkuuta 2020 järjestettyyn sähköiseen etäkokeeseen osallistui runsaat 800 hakijaa.

Valintakokeen hakukohteina olivat biotieteet, terveystieteet, kulttuuri, historia, filosofia, logopedia, luonnontieteet, psykologia, oikeusnotaarikoulutus, yhteiskuntatieteet, sosiaalitieteet ja teologia.

Koe koostui monivalintakysymyksistä seuraavilla osa-alueilla; lähdekritiikki, etiikka, aatehistoria, kielitaju, tekstin ymmärtäminen sekä matematiikkaa, logiikkaa, tilastot ja ongelmanratkaisu. Osallistujilla oli kaksi tuntia aikaa vastata kysymyksiin.

Kaikki osallistujat vastasivat kaikkiin kysymyksiin, mutta hakukohteesta riippuen osa-alueet pisteytetään eri tavalla.

– Koejärjestelyt osoittautuivat toimiviksi. Satunnaiset tekniset huolenaiheet näyttävät johtuneen hakijoiden omiin laitteisiin liittyvistä ongelmista, sanoo opiskeluasioista vastaava vararehtori Mikael Lindfelt.

Valintakokeen toinen vaihe järjestetään 11. kesäkuuta. Se suoritetaan valvottuna lähikokeena pienryhmissä Turun ja Vaasan kampuksilla. Sisällöltään toisen vaiheen tehtävät vastaavat ensimmäisen vaiheen tehtäviä.

Hakijat Åbo Akademin muihin koulutuksiin osallistuvat ainekohtaisiin valintakokeisiin, joista osa on yhteisiä muiden yliopistojen kanssa. Valintakokeiden tulokset ilmoitetaan hakijoille Oma opintopolku -palvelun kautta viimeistään 15. heinäkuuta.

Runsaat 3 300 henkilöä haki tänä vuonna Åbo Akademin kandidaatti- ja maisterikoulutuksiin. Valtaosa opiskelijoista valitaan ylioppilastutkintotodistuksen perusteella. Loput opiskelupaikat täytetään valintakokeen tai muiden, vaihtoehtoisten valintatapojen perusteella.

Lisätietoja antaa:

Mikael Lindfelt, vararehtori, opiskeluasioista vastaava