Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Ennätysmäärä hakijoita Åbo Akademiin

Korkeakoulujen yhteishaku kandidaatti- ja maisterikoulutuksiin päättyi 1. huhtikuuta. Åbo Akademin osalta hakijamäärä nousi jo kolmatta vuotta.

Tänä vuonna Åbo Akademiin haki yhteensä 3 326 henkilöä, kun hakijoita viime vuonna oli reilut 2 800. Kasvua hakijamäärissä on siis 18 prosenttia viime vuodesta. Ensisijaisia hakijoita oli tänä vuonna 1 575, eli noin 6 prosenttia viime vuotta enemmän.

– On siis kyse ennätyksellisen hyvistä luvuista osaltamme yhteishaussa. Niin hakijoiden kokonaismäärä kuin ensisijaishakijoidenkin kokonaismäärä nousi, kertoo Gurli-Maria Gardberg, Åbo Akademin opiskelijapalveluiden päällikkö.

– Olemme hyvin iloisia siitä, että pitkäjännitteinen ja määrätietoinen työmme yliopiston markkinoinnin ja opiskelijarekrytoinnin alalla kantaa hedelmää. Samalla tulkitsen lukuja niin, että Åbo Akademi on yliopisto, johon nuoret hakijamme uskovat. Olemme mielenkiintoinen ja dynaaminen opiskeluympäristö, koulutuksemme houkuttelevat ja olemme kaikilta osin vastuullisia toimijoita, sanoo opiskeluasioista vastaava vararehtori Mikael Lindfelt.

Suurin hakupaine oli psykologiaan, hakijoita oli 405 ja paikkoja 20. Määrällisesti eniten hakijoita oli kauppatieteiden koulutuslinjalla 903 hakijalla.

Muita hyviä lukuja osoittaneita koulutuslinjoja ovat oikeusnotaarikoulutus 110 prosentin kasvulla; 341 hakijaa tänä vuonna, 162 viime vuonna. Turussa annettavaan yhteiskuntatieteiden koulutukseen oli puolestaan 417 hakijaa, biotieteisiin 206 hakijaa ja farmasiaan 124 hakijaa.

– Haku 2020 on ensimmäinen kerta, kun toteutamme todistuspohjaisen haun leveällä rintamalla ja tässä on meille paljon uutta. Tämä on ollut pitkä prosessi, jonka aikana olemme kokonaan uudistaneet sen, kuinka todistukset huomioidaan. Tämän valossa tuntuu todella hyvältä nähdä näin suuri kasvu hakijamäärissä, sanoo Gardberg.

Kansallisella tasolla hakijamäärät korkeakouluihin kasvoivat noin 6 prosentilla. Tämän vuoden hakijamäärät ovat vielä alustavia.

Lisätietoja antaa:

Mikael Lindfelt, vararehtori, opiskeluasioista vastaava