Kirjoita tähän hakemasi!

Åbo Akademi
17.12.2018

Åbo Akademin juhlavuosi oli menestys

Åbo Akademi on vuoden 2018 kuluessa juhlistanut 100-vuotista taivaltaan teemalla ”tietoa eilen, tänään ja huomenna”. Juhlavuosi päättyi virallisesti perjantaina 14. joulukuuta Vaasassa pidetyssä Tulevaisuutta kohti -juhlassa. Samalla viestikapula siirtyi Åbo Akademin ylioppilaskunnalle eli Studentkårenille, joka viettää omaa 100-vuotisjuhlaansa vuonna 2019.

Åbo Akademin kansleri Ulrika Wolf-Knuts on vastannut juhlavuoden ohjelmasta.

– Tavoitteenamme oli saada henkilöstön ja opiskelijoiden lisäksi myös suuri yleisö, alumnit ja yhteistyökumppanit mukaan juhlintaan. Saavutimme tämän tavoitteen, ja ÅA100-juhlavuosi on ollut kaikkien juhlaa. Juhlavuosi oli menestys, ohjelmassa oli sekä hauskanpitoa että satavuotiaalle sopivia arvokkaampia tilaisuuksia, Wolf-Knuts sanoo.

Juhlavuotta on vietetty Turussa ja Vaasassa, ja lisäksi Helsingissä oli alumnitapaaminen ja Porissa osallistuttiin SuomiAreenaan.

– Meillä on ollut paljon erilaisia tapahtumia, sekä oman henkilökunnan ja opiskelijoiden kesken tai kutsuvieraiden kanssa vietettyjä että yleisölle avoimia tilaisuuksia.  Yleisötapahtumat houkuttelivat runsaasti väkeä, mikä osoittaa, että Åbo Akademi kiinnostaa ihmisiä. On ilahduttavaa, että niin moni on halunnut osallistua. Kesällä järjestimme jopa ylimääräisiä kampusopastuksia suomeksi, koska kiinnostus oli niin suurta, kertoo Wolf-Knuts.

Suosituista tapahtumista voidaan mainita ulkoilmajuhla Lights on ÅAU tammikuussa, avoimien ovien päivät Turun kampuksella huhtikuussa ja Vaasan kampuksella joulukuussa sekä kesällä Turun kampuksella järjestetyt opastuskierrokset, joita pidettiin ruotsiksi, suomeksi ja englanniksi. Koulutuksen tulevaisuutta käsiteltiin englanninkielisessä Imagine!-seminaarissa, jossa oli panelistina mm. presidentti Tarja Halonen.

– Olemme olleet näkyvästi esillä Turussa, mistä suuri kiitos kuuluu Turun kaupungille.  Kaupunki antoi meille syntymäpäivälahjaksi näkyvyyttä esimerkiksi tarjoamalla tilaa mainospylväissä ja valaisemalla Kirjastosillan Åbo Akademin väreillä Imagine!-seminaarin aikaan.

Varsinaisena syntymäpäivälahjana Turun kaupunki lahjoitti Åbo Akademille miljoona euroa meren- ja vesitutkimuksen professuuria varten.

– On hienoa, että Turun kaupunki osoittaa arvostavansa meitä, ja kiitämme lämpimästi lahjasta!

Koko yliopistoa koskevien tapahtumien lisäksi tiedekunnat ja eri ryhmät järjestivät monipuolista ohjelmaa.

– Åbo Akademi kiittää kaikkia, jotka osaltaan tekivät tästä tapahtumien täyteisestä vuodesta ikimuistoisen, jotka olivat mukana tekemässä ohjelmaa ja jotka muilla tavoin osallistuivat juhlavuoden tapahtumiin, sanoo Wolf-Knuts.

Åbo Akademin 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Ulf Långbacka sävelsi juhlakantaatin Undrans mosaik, joka kantaesitettiin Vaasan kirkossa maaliskuussa. Alkuvuodesta julkaistiin myös kaksiosainen historiateos, jonka osat ovat nimeltään Åbo Akademi och samhället. Perspektiv på växelverkan mellan samhällsförändring och universitet, 1918–2018  (Åbo Akademi ja yhteiskunta. Näkökulmia yhteiskunnallisen muutoksen ja yliopiston väliseen vuorovaikutukseen, 1918–2018) ja Åbo Akademi och kunskapen. Perspektiv på villkoren för skapandet av vetenskap, 1918–2018 (Åbo Akademi ja tieto. Näkökulmia tieteen tekemisen ehtoihin, 1918–2018).

Juhlavuonna Åbo Akademi sai myös oman oluen nimeltään Chancellor’s Centennial Pils, jonka reseptin on kehittänyt Åbo Akademin biokemian professori Mark S. Johnson oppilaineen. Olut on arvioitu erinomaiseksi, ja sen menekki on ollut hyvä.

Kuvia juhlavuodelta: http://web.abo.fi/pressmaterial/jubileumsaret

Lisää eri tapahtumista vuoden mittaan: https://www.abo.fi/fi/abo-akademista/abo-akademi-100

Tutustu Åbo Akademin historiaan: https://www.abo.fi/fi/abo-akademin-historia

Lisätietoja: