Kirjoita tähän hakemasi!

Ajankohtaista

Åbo Akademin ja Novian yhteinen elinikäisen oppimisen keskus hakee uusia muotoja

Åbo Akademi ja Yrkeshögskolan Novia -ammattikorkeakoulu ovat päättäneet luopua nykyisestä elinikäisen oppimisen keskuksen (Centret för livslångt lärande, CLL) yhteistyömallista. Yhteinen organisaatio lakkautetaan eli käytännössä Novia irtautuu nykyorganisaatiosta.

Åbo Akademin hallitus hyväksyi asiaa koskevan ehdotuksen kokouksessaan 16.9.2022. Uuden CLL-ohjesäännön laatimisesta ja hyväksymisestä päättää Åbo Akademin hallitus.
Osapuolet ovat pohtineet yhteistyön edellytyksiä sekä CLL-organisaation sisällä että rehtorien keskinäisissä keskusteluissa ja ovat yhteisymmärryksessä tulleet siihen tulokseen, että tarkoituksenmukaisinta on luopua nykymuotoisesta yhteistyömallista. Sen tilalle halutaan löytää uusia, vähemmän laitosmaisia yhteistyön muotoja.

– Elinikäinen oppiminen kaikissa muodoissaan on tulevaisuuden yhteiskunnassa entistä tärkeämpää. Meidän on jatkuvasti kehitettävä omia toimintatapojamme, jotta voimme tarjota parempia palveluita kohderyhmillemme. Näen tämän muutoksen luonnollisena askeleena kohti entistä joustavampaa yhteistyötä Novian ja Åbo Akademin välillä, toteaa CLL:n johtaja Janne Roslöf.

Yrkeshögskolan Novian hallitus vahvisti jo toukokuussa 2022 päätöksen nykymuotoisen yhteistyön päättymisestä ja organisaation lakkauttamisesta.