Kirjoita tähän hakemasi!

Åbo Akademi ulkoistaa osan taloustehtävistään Certialle

Liikkeenluovutus koskee reskontraryhmän toimintoja, ja tapahtuu 1. helmikuuta 2024. Reskontraryhmä hallinnoi ostolaskuja, matka- ja kulukorvauksia sekä matka-avustuksia.

Siirto ei vaikuta Certiaan siirtyvien, enintään yhdeksän henkilön, palvelussuhteen ehtoihin vaan heillä on oikeus siirtyä Certiaan ns. vanhoina työntekijöinä. Työ tapahtuu paikan päällä Turussa tai Vaasassa.

”Prosessi on ollut pitkä, ja siihen on liittynyt paljon keskusteluja ja jonkin verran huolestuneisuutta, mutta olemme saaneet hyvää tukea sekä henkilöstöpalveluilta että työterveyshuollosta, ja henkilöstö on tehnyt kovasti töitä. Olemme tyytyväisiä neuvottelutulokseen”, sanoo Åbo Akademin talousjohtaja Tapani Harkila.

ÅA aloitti kesäkuussa 2023 neuvottelut Certian kanssa tiettyjen taloustoimintojen mahdollisesta liikkeenluovutuksesta. Neuvottelujen tuloksena on syntynyt sopimus reskontratehtäviä koskevien toimintojen luovutuksesta. Sopimus allekirjoitettiin 31.10.2023. Siirron myötä Åbo Akademi odottaa säästävänsä muutaman vuoden kuluttua vuositasolla noin 280 000 €. Liikkeenluovutus on yksi toimenpiteistä, joilla Åbo Akademi pyrkii pitkäjänteisesti talouden tasapainottamiseen.

“Tavoitteena on säilyttää hyvä palvelutaso. Seuraamme jatkuvasti prosesseja niin, että talousasioiden hoitaminen on jatkossakin sujuvaa, ja tiedotamme henkilöstölle säännöllisesti palveluun liittyvistä käytännön asioista”, Harkila sanoo.

Certia Oy on suomalaisten yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen inhouse-yritys, joka toimittaa tällä hetkellä kirjanpitopalveluiden lisäksi Åbo Akademille m.m. talousjärjestelmä SAP:n.

“Olemme aidosti iloisia ÅA:n päätöksestä. Siirtyvät henkilöt ja heidän osaamisensa vahvistaa yhtiön toimialaymmärrystä ja syventää yhteistyötä ÅA:n kanssa entisestään. Työnantajana haluamme tarjota siirtyville henkilöille mahdollisuuksia onnistua ja kehittyä työssään. Hyvinvoiva henkilöstö puolestaan mahdollistaa korkean palvelutason ja asiakastyytyväisyyden., sanoo Certia Oy:n toimitusjohtaja Ulla Laalo.

Lisätietoja:

Tapani Harkila, Åbo Akademin talousjohtaja