Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Vuoden dosentti on lääketutkija Johanna Nystedt

Turun Yliopistojen Dosenttiyhdistys on valinnut vuoden dosentiksi soluterapian dosentti, filosofian tohtori Johanna Nystedtin.

Nystedt on viime aikoihin asti toiminut Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun Solutuotantokeskuksen osastonjohtajana. Veripalvelussa hän vastasi muun muassa soluterapialääkkeiden tuotannosta sekä niihin liittyvästä tutkimus- ja kehitystyöstä. Tämän vuoden alussa Nystedt aloitti uudessa tehtävässä Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimeassa, jossa hän johtaa lääkealan toimijoiden valvontaa.

Porträtt av Johanna Nystedt
(Lari Järnefelt/Felt Fotografi)

– Haluamme kohdistaa huomion Johanna Nystedtin vankkoihin tieteellisiin ansioihin sekä hänen kykyynsä välittää osaamistaan myös tiedeyhteisön ulkopuolelle, dosenttiyhdistyksen puheenjohtaja Tiina Mahlamäki perustelee valintaa.

– Hänen työnsä on yhteiskunnallisesti merkittävää. Hän on lisäksi ollut aktiivinen työelämätoiminnassamme ja näyttänyt opiskelijoille, miten he voivat hyödyntää hankkimiaan tietoja tulevalla urallaan. Hän on erittäin inspiroiva henkilö, sanoo solubiologian dosentti Annika Meinander Åbo Akademin luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnasta.

Johanna Nystedt pitää nimitystä suurena kunniana.

– Olen imarreltu ja yllättynyt. Tuntuu erityisen hyvältä saada tunnustusta vuoropuhelustani suuren yleisön kanssa. Koska suuri osa tutkimuksesta rahoitetaan verovaroin, tutkijoiden on tärkeää näyttää, mihin rahat käytetään ja miten tutkimus tukee yhteiskunnan kehitystä. On olennaista tuoda esiin tutkimuksemme takana olevia visioita, vaikka konkreettisten tulosten saaminen saattaakin kestää pidempään, Nystedt sanoo.

Nystedt toivoo, että hän voi esimerkillään näyttää, että dosentteja tarvitaan myös muilla aloilla.

– Uudessa työssäni olen siirtynyt hieman kauemmaksi tutkimustyöstä, mutta tutkijataustaisia osaajia tarvitaan muillakin aloilla.

Vuoden dosentin kunniakirja luovutetaan Akateemisen päivän tilaisuudessa 26. maaliskuuta klo 18.15 Akatemiatalossa osoitteessa Rothoviuksenkatu 1, Turku.

Lisätietoja:

Johanna Nystedt