Kirjoita tähän hakemasi!

Vaasan tiedekarnevaalit – uusi kaupunkitapahtuma tuo tutkimuksen yleisön luo

Marraskuun 19.–20. päivänä on oiva mahdollisuus tavata eri alojen tutkijoita, jotka kertovat tuoreista tieteellisistä tuloksista ja kiehtovista tutkimushankkeista keskellä kaupunkia. Kaikki Vaasassa toimivat yliopistot ja ammattikorkeakoulut sekä Svenska litteratursällskapet i Finland järjestävät yhdessä suuren luokan tiedetapahtuman. Myös Vaasan kaupunki sekä Vasabladet, Österbottens Tidning ja Syd-Österbotten -lehdet osallistuvat järjestelyihin.

Vaasan tiedekarnevaalit on täysin uusi, yleistajuinen tiedetapahtuma kaikille. Yleisölle on tarjolla yhteensä 45 tuntia keskusteluja ja esitelmiä neljällä eri areenalla Kauppakeskus Rewellissä, Vaasan pääkirjaston Draama-salissa ja tapahtumatila Vennyssä sekä Akateeminen kirjakauppa Grosissa. Kaikkiaan yli 150 tutkijaa kertoo yleistajuisesti tutkimuksestaan. Tapahtuman seitsemän eri yleisteemaa ovat demokratia ja yhteiskunta, koulu ja perhe, kulttuuri ja kulttuuriperintö, luonto ja meri, teknologia, terveys ja hyvinvointi sekä yrittäjyys ja johtajuus.

Vaasan seudun korkeakoulut järjestävät nyt ensimmäistä kertaa yhteistyönä näin mittavan suurelle yleisölle suunnatun tiedetapahtuman. Tavoitteena on tuoda näkyville paikallisesti tehtyä korkeatasoista tutkimusta, jolla ratkotaan maailmanlaajuisia ongelmia.

– Olemme Åbo Akademin puolesta hyvin iloisia siitä, että tiedekarnevaalit järjestetään kaikkien korkeakoulujen ja yliopistojen yhteisenä tapahtumana. Saamme ainutlaatuisen mahdollisuuden kertoa yleistajuisesti tutkimuksemme tuloksista. Haluamme tukea yhteiskunnan kehitystä ja odotamme innostuneesti vuoropuhelua yleisön kanssa, sanoo Åbo Akademin Vaasan yksikön rehtori Lisbeth Fagerström.

– Tiedekarnevaalit on tutkitun tiedon ja osaamisen juhla, jossa Vaasan vahva ja monitieteinen korkeakoulutuksen verkosto avautuu suurelle yleisölle. Se tarjoaa kohtaamisia, joissa ihmiset saavat kuulla kiinnostavista ajankohtaisista teemoista ja keskustella tutkijoiden kanssa. Samalla tiedekarnevaalit antavat meille eri korkeakoulujen tutkijoille ja opettajille mahdollisuuden tutustua toisiimme, sanoo Vaasan yliopiston markkinoinnin ja viestinnän akateemisen yksikön dekaani Pirjo Laaksonen.

– Ammattikorkeakoulu Novialla on laaja koulutustarjonta ja monipuolista tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa. Tiedekarnevaaleilla meillä on mahdollisuus pitää esityksiä kulttuurin, terveyden, liiketalouden, biotalouden ja tekniikan alalta saman tapahtuman aikana, sanoo John Dahlbacka,Yrkeshögskolan Novian tutkimusjohtaja.

Tiedekarnevaalien ohjelma löytyy osoitteesta tiedekarnevaalit.fi  Ohjelmaa on suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

– Svenska litteratursällskapet on tieteellinen seura, ja meille on tärkeätä nostaa tutkimus näkyviin – mielellään monella eri kielellä. Aidosti monikielinen Vaasa on oivallinen kaupunki tällaiselle tapahtumalle, sanoo Svenska litteratursällskapetin tutkimusjohtaja Christer Kuvaja.

Kirjaston Draama-salin ja Kauppakeskus Rewellin lavaohjelma striimataan tapahtuman verkkosivuilla https://vetenskapskarnevalen.fi/fi/suorat-lahetykset/ sekä HSS Median lehtien: Vasabladet (LINKKI), Österbottens Tidning (LINKKI) ja Syd-Österbotten (LINKKI) verkkosivuilla.

Vaasan tiedekarnevaalit järjestää Svenska litteratursällskapet i Finland, Vaasan yliopisto, Åbo Akademi, Yrkeshögskolan Novia, Vaasan ammattikorkeakoulu, Helsingin yliopisto/Oikeustieteellinen tiedekunta ja Hanken Svenska handelshögskolan yhteistyössä Vaasan kaupungin ja HSS Median kanssa.

Lisätiedot sekä haastattelupyynnöt:
Marika Mäklin, viestintäjohtaja, Svenska litteratursällskapet i Finland