Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Uusi tutkimus parantaa laivaristeilyjen koronaturvallisuutta ja auttaa varustamoja asiakasvirran palauttamisessa

Åbo Akademin solubiologian ja teollisuustalouden tutkimusryhmä on kehittänyt malleja laivaristeilyjen matkustajaturvallisuuden parantamiseksi.

Koronapandemia pysäytti risteilyliikenteen käytännössä lähes kokonaan. Tallink Silja ja Viking Line menettivät 70–80 prosenttia matkustajistaan ja tekivät kymmenien miljoonien tappiot. Isot kansainväliset risteilyvarustamot, kuten Royal Caribbean Group ja Carnival Corporation, keskeyttivät risteilytoimintansa suurelta osin vuonna 2020, minkä seurauksena liikevaihto putosi lähes nollaan ja tappiot olivat miljardiluokkaa.

Monitieteinen tutkimusryhmä on Business Finlandin toimeksiannosta etsinyt keinoja tämänhetkisen kriisin ja mahdollisten tulevien pandemioiden hallintaan. Healthy Travel -hankkeessa tutkijat ovat kehittäneet malleja, joilla kuvataan erikokoisten alusten työnkulkuja ja matkustajavirtoja, sekä selvittäneet testaustarvetta, jotta voidaan kustannustehokkaasti minimoida taudinkantajien laivaan pääsyn riski.

– Olemme tunnistaneet tilanteita, joissa viruksen leviämisen riski on erityisen suuri, ja kehittäneet prosesseja ja toimintatapoja riskien pienentämiseksi. Koska tartunnan vaara on suurimmillaan, kun paljon ihmisiä on koolla suljetussa tilassa, olemme lähinnä keskittyneet matkustajien laivaan nousuun sekä alusten yleisiin tiloihin, kertoo Åbo Akademin teollisuustalouden apulaisprofessori Magnus Hellström.

Lisäksi tutkijat ovat kuvanneet eri turvallisuustasojen käyttöä viruksen leviämisen estämiseksi laivalla tartuntatilanteesta riippuen. Pandemian aikana voidaan pienentää matkustajien määrää, lisätä pintojen puhdistusta, vähentää jonottamista ja lyhentää yhteisissä tiloissa oleskelua esimerkiksi sähköisen pöytävarausjärjestelmän avulla.  Sijoittamalla sisäänkäynneille käsidesipisteitä ja maskisuosituksia sekä hankkimalla varusteet matkan aikana tehtäviä koronatestejä varten voidaan viruksen leviämisen riskiä pienentää.

– Viime keväänä yhden yksittäisen henkilön virustartunta Diamond Princess -risteilyaluksella johti lopulta lähes 700 henkilön sairastumiseen Japanissa. Tapaus osoitti, kuinka tärkeää on panostaa suhteellisen yksinkertaisiin seulontakäytäntöihin matkustajien tullessa laivaan sekä turvarutiineihin risteilyn aikana. Monet varustamoiden käyttöönottamista toimista ovat jo lisänneet risteilyjen aikaista turvallisuutta paljon enemmän kuin yleisesti ajatellaan, toteaa Åbo Akademin solubiologian projektitutkija Erik Niemelä.

Erik Niemelä, Jonas Spohr, Magnus Hellström, Johnny Långstedt, Anastasia Tsvetkova, Joakim Sjöblom, Fuad Khan, John E. Eriksson, Kim Wikström. Managing passenger flows during pandemics – reducing the risk of contracting infectious diseases during seaborne transportation. International Journal of Travel Medicine on ottanut käsikirjoituksen tarkastettavaksi 29.1.2021.

Kuvio: Check-in: Ennaltaehkäisevät toimenpiteet

Lisätietoja:

Magnus Hellström, apulaisprofessori (tenure track), teollisuustalous, Åbo Akademi
magnus.hellstrom@abo.fi

Erik Niemelä, projektitutkija, solubiologia, Åbo Akademi