Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tutkimus: Stereotyyppiset sukupuoliroolit kukoistavat elokuvissa

Populaarikulttuurilla on merkittävä rooli yhteiskunnan sukupuolirooleihin liittyvien käsitysten ja asenteiden muovaamisessa. Television, elokuvien, musiikin ja sosiaalisen median kautta meitä ruokitaan kuvilla ja tarinoilla, jotka voivat joko vahvistaa tai haastaa perinteisiä sukupuolirooleja.

Erityisen keskeisessä asemassa sukupuoliroolien kuvaamisessa on elokuvateollisuus, joka on yksi vaikutusvaltaisimmista media-aloista ja työllistää miljardeja ihmisiä ympäri maailmaa.

Åbo Akademin Erasmus Mundus -kaksoistutkinto-ohjelmassa Engineering of Data-intensive Intelligent Software Systems (EDISS) opiskeleva kansainvälisten opiskelijoiden tiimi julkaisi äskettäin artikkelin ”Identifying gender bias in blockbuster movies through the lens of machine learning” tieteellisessä Nature’s Journal of Humanities and Social Sciences Communications -aikakauslehdessä.

Opiskelijatiimiin kuuluivat Muhammad Junaid Haris, Aanchal Upreti ja Melih Kurtaran. Työtä ohjasivat Sébastien Lafond ja Sepinoud Azimi Åbo Akademin informaatioteknologian koulutusohjelmasta yhteistyössä Turun yliopistossa työskentelevän Filip Ginterin kanssa.

Tutkimuksessa opiskelijat analysoivat 34 moneen eri genreen kuuluvan Hollywood-elokuvan käsikirjoituksia käyttämällä matemaattisia ja koneoppimistekniikoita. Näiden avulla he tarkastelivat, miten sukupuolirooleja esitetään ja miten elokuvien mies- ja naishahmot ilmaisevat tunteitaan.

Tulokset osoittavat, että elokuvien mies- ja naishahmojen persoonallisuuksien piirteitä kuvattaessa käytetään yhä tiettyjä malleja, jotka noudattavat yhteiskunnallisia stereotypioita. Näissä malleissa elokuvien miehet kuvataan aggressiivisempina, voimakkaampina, hallitsevampina ja kateellisempina, kun taas naiset esitetään sydämellisempinä, huomaavaisempina, iloisempina ja kohteliaampina.

Analyysin myötä huomattiin myös, että viimeisten kahden vuosikymmenen aikana sukupuoliedustus on muuttunut tasa-arvoisemmaksi. Vuosina 2000–2004 vain 15 prosenttia hahmoista oli naisia, kun taas vuosina 2015–2019 osuus kasvoi lähes 44 prosenttiin.

– Tietääksemme tämä on ensimmäinen kerta, kun suurten elokuvatuotantojen hahmojen tunneilmaisua on tutkittu näin tarkasti. Vaikka naisroolit ovat vuosien varrella kehittyneet ja saaneet enemmän tilaa valkokankaalla, pinnan alla piilee edelleen paljon stereotyyppisiä sukupuolirooleja, Sepinoud Azimi sanoo.

Koko tutkimusartikkelin voit lukea täältä.

EDISS on EU:n rahoittama arvostettu ja kansainvälinen kaksoistutkintoon johtava maisteriohjelma (ns. double degree -ohjelma), jossa Åbo Akademilla on kolme kumppaniyliopistoa: espanjalainen Universidad de las Islas Baleares, italialainen Università degli Studi dell’Aquila sekä ruotsalainen Mälardalens högskola.

EDISS-opinto-ohjelmaan kuuluu vuoden mittainen projektimuotoinen kurssi, jossa 3–4 opiskelijan tiimit työskentelivät konkreettisten ongelmien parissa. Useat projekteista johtivat vertaisarvioituihin julkaisuihin.

Lisätietoja:

Sepinoud Azimi, biolääketieteellisen data-analytiikan dosentti, informaatioteknologian projektitutkija, Åbo Akademi
sepinoud.azimi@abo.fi