Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tohtorinväitös tukijoiden merkityksestä kirkolliselle lähetystyölle

KM Brita Jernin väitöskirja kirkkohistorian alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin humanististen tieteiden, psykologian ja teologian tiedekunnassa perjantaina 22.11.2019.

Väitöskirjan otsikkona on ”Så länge hemmafronten håller” – Ett studium av understödjarkåren för Svenska Lutherska Evangeliföreningens missionsarbete i Kenya åren 1963–2000.

Tutkielma korostaa tukijoiden merkitystä kirkolliselle lähetystyölle osoittamalla, miten ruohonjuuritasolla toimittiin Svenska Lutherska Evangeliföreningenin (SLEF) lähetystyön puolesta vuosina 1963–2000.

Kun SLEF:n lähetystyö Keniassa alkoi vuonna 1963, tukijoukot kokivat selvän nousukauden. Uudesta lähetyskentästä muodostui tärkeä identiteettiä rakentava tekijä. Tukijoukot olivat hyvin perehtyneitä teologisiin kysymyksiin ja pitivät tärkeänä kristillisen sanoman esillä pitämistä kaikessa toiminnassaan. Tukiryhmät olivat paikallisesti juurtuneita Suomen kaikkiin ruotsinkielisiin seutuihin. Erityisen tärkeä oli iso joukko paikallisia johtajia. Nämä johtivat tukitoimintaa, jossa kymmenet ompeluseurat, satojen varhaisnuorten ryhmät ja tuhatkunta Jepuan vuotuisen lähetysjuhlan osanottajaa antoi merkittävät panoksensa. Uusi toimintamuoto oli ryhmämatka Keniaan vuonna 1967, mikä oli siihen aikaan harvinainen ilmiö.

Joulukuussa 1969 SLEF:stä tuli yksi Suomen evankelisluterilaisen kirkon lähetysjärjestöistä. Siitä lähtien alkoi kehittyä niin sanottu nimikkolähettitoiminta, jossa seurakunnat adoptoivat lähettejä ja tukivat heitä taloudellisesti. Tämä antoi SLEF:lle voimia lähettää useampia lähettejä Keniaan ja rakentaa uusi lähetysasema. SLEF:n omaan tukitoimintaan kuului edelleen varhaisnuorten ryhmät, ompeluseurat, lähetysjuhlat ja ryhmämatkat lähetyskentälle. 1970-luvusta lähtien lähetysjuhlia pidettiin vuorotellen eri pohjalaisissa seurakunnissa ja ryhmämatkoja järjestettiin säännöllisesti. SLEF:n ja seurakuntien tuen yhteinen tarkoitus oli lähetystyön edistäminen ja ”evankeliumin levittäminen”. Tutkitun ajanjakson punainen lanka oli yritys varmistaa nuoren polven liittymistä tukijoukkoihin. Tämä huipentui 1990-luvulla nuorten niin kutsuttuihin ”Safari-matkoihin” Afrikkaan.

Brita Jern väittelee tohtoriksi perjantaina 22. marraskuuta 2019 klo 13 osoitteessa auditorio Salin, Axelia, Piispankatu 8, Turku. Vastaväittäjänä toimii professori Ruth Franzén, Uppsalan yliopisto, Ruotsi, ja kustoksena professori Ingvar Dahlbacka, Åbo Akademi.

Brita Kristina Jern (os. Klemets) on syntynyt 13.3.1962 Vöyrissä. Hän suoritti ylioppilastutkinnon 1981 Vörå samgymnasium -lukiossa, ja KM-tutkinnon 1985 Åbo Akademissa.

Brita Jern on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 050541 4741 ja sähköpostitse osoitteesta brita.jern@slef.fi.

Brita Jern
(Kuva: Sofia Jern)

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä.
Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.