Kirjoita tähän hakemasi!

21.6.2018
Åbo Akademi
Väitös

Tohtorinväitös toisen sukupolven ruotsinsuomalaisten kulttuuri-identiteetistä

FM Kai Latvalehdon väitöskirja englannin kielen ja kirjallisuuden alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin humanististen tieteiden, psykologian ja teologian tiedekunnassa perjantaina 29.6.2018.

Väitöskirjan otsikkona on Finnish Blood, Swedish Heart? Examining Second-Generation Sweden-Finnishness.

Väitöskirja tarkastelee, kuinka toisen sukupolven ruotsinsuomalaiset ovat rakentaneet kulttuuri-identiteettiään. Identiteettiprosesseihin vaikuttaneita tekijöitä tuodaan esille toisaalta poikkitieteellisin metodein, mutta pääpaino on kahdenkymmenen informantin ainutlaatuisessa haastattelumateriaalissa.

Tutkimuksen tavoitteisiin on kuulunut tämän päivän ruotsinsuomalaisen kulttuuri-identiteetin artikulointi ja määrittäminen sekä mikro- että makrotasoilla, toisaalta subjektiivisten elämäntarinoiden mutta myös historiallisten, poliittisten, pedagogisten ja psykologisten tekijöiden kautta.

Miksi ruotsinsuomalaisuudesta on tullut suhteellisen näkymätöntä (verrattuna vaikka suomenruotsalaisuuteen)? Miksi informantit ovat uineet vastavirtaan tutkimalla ja työstämällä kulttuuritaustaansa? Väitöskirjassa tarkastellaan kielikysymyksiä, historiallisia ja ajankohtaisia virtauksia Ruotsissa ja Suomessa, sekä henkilökohtaisia ja paikallisia olosuhteita kuten luokka, sukupuoli, lähiöt, perhekysymykset ja koulutus.

Voidaan todeta, että toisen sukupolven kasvutarinat ja kulttuuri-identiteettiset muotoilut ovat saaneet paljon vaikutteita ympäristöstä ja enemmistöyhteiskunnista. Suhtautuminen vanhempien sukupolveen, Suomesta muuttaneeseen ensimmäiseen sukupolveen, on ollut tärkeä mutta myös ongelmallinen. Sama koskee itse ruotsinsuomalaisen/sverigefinne-käsitettä. Mitä tulee toisen sukupolven kollektiivisiin identiteetteihin, yhteenkuuluvuuden tunteeseen ja yhteisiin ympyröihin, nämä ovat olleet harvinaisia.

Haastatellut ovat työstäneet omaa ruotsinsuomalaisuuttaan, joten väitöskirja ei ainoastaan näytä esimerkkiä aikamme ruotsinsuomalaisuudelle, vaan myös muille vähemmistöille sekä Suomessa että Ruotsissa. Väitöskirja antaa myös paljon ajattelemisen aihetta enemmistöille.

Kai Latvalehto väittelee tohtoriksi perjantaina 29. kesäkuuta 2018 klo 13 osoitteessa Auditorium A, Gadolinia, Porthaninkatu 3, Turku. Vastaväittäjänä toimii Dr. Sean Campbell, Anglia Ruskin University, Iso-Britannia ja kustoksena professori Anthony Johnson, Åbo Akademi.

Kai Petri Latvalehto on syntynyt 10.8.1967 Oulussa. Hän suoritti ylioppilastutkinnon 1987 Haukiputaan lukiossa ja FM-tutkinnon Oulun yliopistossa 1995.

Kai Latvalehto on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 040 536 3677 ja sähköpostitse osoitteesta kai.latvalehto@gmail.com.

Kai Latvalehto
Kai Latvalehto. Kuva: Torgny Lindén

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä.
Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Ystävällisin ÅA-terveisin,
Mia Henriksson