Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tohtorinväitös solubiologian alalta

FM Daniel Antfolkin väitöskirja solubiologian alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnassa perjantaina 21.2.2020.

Väitöskirjan otsikkona on Regulation of Notch signaling by intracellular trafficking.

Notch-signalointi on solujen viestintämekanismi ja keskeinen kehityksen säätelijä. Viime vuosina Notch-signalointi on saanut paljon huomiota johtuen sen vahvoista yhteyksistä useisiin sairauksiin, etenkin erilaisiin syöpämuotoihin.

Tässä väitöskirjassa osoitetaan ensimmäistä kertaa, että solun tukirangan välikokoiset filamentit voivat sitoutua solun pinnalla oleviin Jagged-ligandeihin ja siten vaikuttaa verisuonten uudismuodostukseen. Nämä tulokset voivat auttaa verisuonitautien ja syövän kehityksen ymmärtämisessä. Jagged-ligandien häiriöt solussa liittyvät muun muassa rintasyöpä- ja eturauhassyöpäpotilaiden huonompaan eloonjäämiseen. Väitöskirjassa esitetään myös molekyylien värjäyksiin perustuva menetelmä, jolla voidaan seurata Jagged-ligandien liikkeitä solussa. Menetelmällä voi tulevissa tutkimuksissa tunnistaa uusia Jagged-säätelijöitä.

Tutkimustyö osoitti myös, että aPKC-perheen proteiinikinaasit voivat muokata Notch-reseptoreita ja että nämä säätelevät hermosolujen ja lihassolujen erilaistumista erilaisiin solutyyppeihin. Väitöskirja antaa näin ollen kuvan siitä, kuinka sekä signaalin lähettäviä Jagged-ligandeja, että signaalin vastaanottavia Notch-reseptoreita säädellään solussa. Tätä tutkimustietoa voidaan käyttää tulevaisuudessa näiden proteiinien toiminnan muokkaukseen tähtäävässä lääkekehityksessä.

Daniel Antfolk väittelee tohtoriksi perjantaina 21. helmikuuta 2020 osoitteessa Stora auditoriet, ASA, Vänrikinkatu 3, Turku. Vastaväittäjänä toimii Assistant Professor Vincent Luca, University of South Florida, Yhdysvallat, ja kustoksena professori John Eriksson, Åbo Akademi.

Daniel Jan Mauritz Antfolk on syntynyt 5.12.1984 Kristiinankaupungissa. Hän suoritti ylioppilastutkinnon 2003 Kristiinankaupungin ruotsinkielisessä lukiossa, ja FM-tutkinnon 2013 Åbo Akademissa.

Daniel Antfolk on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 040 778 0339 ja sähköpostitse osoitteesta daniel.antfolk@abo.fi.

Väitös on sähköisessä muodossa Doriassa: https://www.doria.fi/handle/10024/176150?locale=lfi.

Daniel Antfolk

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä.
Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.