Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tohtorinväitös saksan kielen ja kirjallisuuden alalta

FL Christian Niedlingin väitöskirja saksan kielen ja kirjallisuuden alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin humanististen tieteiden, psykologian ja teologian tiedekunnassa perjantaina 18.12.2020.

Väitöskirjan otsikkona on Epentheorie als interdisziplinäre Methodologie. Die Epentheorien Karl Lachmanns und Andreas Heuslers vor dem Hintergrund karelischer Sampo-Epik und eddischer Überlieferungen.

Tässä tutkimuksessa käsitellään Karl Lachmannin ja Andreas Heuslerin teorioita Nibelungein laulun alkuperästä. Karl Lachmann käytti Friedrich August Wolfin Homeroksen teoriaa Nibelungein lauluun ja oli sitä mieltä, että eepos koottiin kappaleista, jotka alun perin esiintyivät erikseen (lauluteoria). Andreas Heusler päätyi vertailussaan Pohjois-Euroopan Nibelungein materiaalien kanssa, esimerkiksi Eddan, että eepos syntyi laulun laajenemisen kautta.

Molemmat kannat on tulkittu tutkimuksessa äärimmäisiksi näkökannoiksi, joiden tutkimukset perustuvat todistamattomiin perusoletuksiin tai ongelmalliseen lähdetilanteeseen. Tutkimukseen valitun korpusmateriaalin vuoksi tutkimuksessa huomioidaan myös Albert B. Lordsin ja Lauri Honkon teorioita.

Tässä väitöskirjassa käytetään ensimmäistä kertaa germanistiikassa suullisesti välittyneitä Karjalan sankarieeppisiä lauluja Sammon syklisyyden alueelta tutkimusmateriaalina suullisen alueen eeppisten yksiköiden syntymekanismien tutkimiseen. Valitun materiaalin ominaisuudet ovat lajikohtainen vertailukelpoisuus Nibelungein materiaalin suhteen sekä Sampo-syklin muodostavien kappaleiden suhteellisen itsenäinen luonne. Neljänkymmenen laulun korpus on valittu siten, että alueellista leviämistä (Vienan Karjala ja Pohjois-Karjala) ja perinnettä voidaan tutkia kolmen sukupolven yli.

Korpustekstien analyysi paljasti kerronnan käytäntöjä, jotka ovat säilyneet sukupolvien ajan integraalisten tai konstitutiivisten sekvenssien kautta. Nämä käytännöt kuvaavat Sampo-syklin kerronnan ydintä. Lisäksi pool of traditionin joukko tarjoaa laulajille valinnaisia sekvenssejä, joita voidaan käyttää yksittäisissä variaatioissa. Tässä kontekstissa tunnistettiin yhteyksiä muihin motiivikomplekseihin. Lisäksi tunnistettiin kappaleen sisällön laajeneminen sekä riippumattoman kappaleen sisällön sisällyttäminen ja viittaukset. Suullisen kerronnan toteutus voidaan ymmärtää mentaalitekstinä, ts. esitysspektrin yksittäisenä muunnelmana.

Christian Niedling väittelee tohtoriksi Åbo Akademissa perjantaina 18.12.2010 klo 13. Vastaväittäjänä toimii professori Hans-Joachim Solms, Martin-Luther-Universität, Halle-Wittenberg, Saksa ja kustoksena professor Christopher Schmidt, Åbo Akademi.

Yleisö on tervetullut seuraamaan väitöstilaisuutta etänä tämän linkin kautta. (Jos sinulta pyydetään koodia on se 18122020.) Käytännön ohjeet alla.

Christian Niedling on syntynyt 6.12.1976 Erfurtissa, Saksassa. Hän suoritti M.A.-tutkinnon 2002 Philipps-Universität -yliopistossa, Marburgissa, Saksassa, ja FL-tutkinnon 2008 Åbo Akademissa.

Christian Niedling on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 050 307 8789 ja sähköpostitse osoitteesta christian.niedling@abo.fi.

Väitös on sähköisessä muodossa Doriassa.

Christian Niedling

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä.
Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Käytännön ohjeet tohtorinväitöstilaisuuden seuraamiseksi etänä

Jotta voisit seurata tohtorinväitöstilaisuutta etänä, tarvitset ohjelman nimeltä Zoom tai Google Chrome -selaimen. Sinun ei tarvitse luoda Zoom-tiliä voidaksesi seurata väitöstilaisuutta. Jos asennat Zoom-sovelluksen tulee sinun napauttaa tapahtuman linkkiä (yllä) ja hyväksyä, että Zoom avaa linkin.

Tilaisuuden lopussa yleisö saa mahdollisuuden esittää kysymyksiä. Jos sinulla on kysymys, ilmoita siitä käyttämällä ”Raise Hand” -toimintoa. Valmistaudu etukäteen: varmista, että tietokoneessasi on mikrofoni, tai muotoile kysymys valmiiksi tekstitiedostoon, josta sitten voit kopioda sen Zoomin keskusteluosioon kun saat luvan kysymyksen esittämiseen.