Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tohtorinväitös potilaskohtaisten lääkkeiden valmistamisesta

FM Heidi Öblomin väitöskirja farmasian alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnassa perjantaina 3.12.2021.

Väitöskirjan otsikkona on Printing technologies for personalization of dosage forms.

Väitöskirjan tulokset vahvistivat, että kolmella eri tulostusteknologialla voidaan onnistuneesti valmistaa räätälöityjä lääkkeitä. Käytetyt tulostusteknologiat olivat Fused deposition modeling (FDM), semisolid extrusion 3D printing (EXT) ja mustesuihkutulostus.

Potilaskohtaisen lääkehoidon tunnistetut edut ovat johtaneet kysyntään uusille menetelmille, jotka mahdollistavat tällaisten lääkkeiden valmistuksen. Lääkkeiden perinteiset valmistusmenetelmät eivät yleensä sovellu räätälöityjen lääkkeiden valmistukseen johtuen näiden teknologiamenetelmien riittämättömästä joustavuudesta. Tässä väitöskirjassa tutkittiin tulostusteknologioiden soveltuvuutta räätälöityjen lääkkeiden valmistuksessa, sillä tulostusteknologiat ovat tunnetusti sekä joustavia että tarkkoja. Kaikissa kolmessa tutkitussa tulostusteknologioissa käytetään eri toimintaperiaatetta, ja siksi tulostusteknologioilla on mahdollista valmistaa ominaisuuksiltaan hyvin erilaisia ja ainutlaatuisia lääkkeitä. Tulostetuilla lääkkeillä voi olla rajaton määrä rakenteita ja kuvioita, mikä mahdollisti väitöskirjassa tulostetuiden lääkkeiden varustamisen potilaskohtaisilla ominaisuuksilla, kuten räätälöity annos, lääkkeen vapautumisprofiili, lääkkeen koko tai muoto ja/tai potilasspesifiset tiedot (QR-koodin muodossa) tai yhdistelmä näistä.

Yhdessä tutkimuksessa tulostettua lääkettä verrattiin jauhemuotoiseen lääkkeeseen, jota nykyään valmistetaan rutiininomaisesti sairaala-apteekeissa. Tulokset osoittivat, että tulostetut lääkkeet olivat vähintään yhtä hyviä, mutta myös tietyltä osin parempia verrattuna jauhemuotoiseen lääkkeeseen. Toinen tutkimus osoitti, että mustesuihkutulostusta voidaan hyödyntää sekä potilaskohtaisen lääkeannoksen tuottamiseen että samalla varustaa kyseinen lääkeannos räätälöidyllä QR-koodilla. Kun QR-koodi tai vastaava kuviokoodi, johon on koodattu informaatiota, lisätään suoraan lääkkeeseen eikä esim. pakkaukseen on mahdollista sisällyttää räätälöityä tietoa, esim. potilaalle, hoitajalle, hoitohenkilökunnalle ja mahdollistaa yksittäisten annosten jäljitettävyys mikä on ainutlaatuista tulostetuille lääkkeille. Tätä voidaan mm. hyödyntää parantamaan hoitotuloksia, ehkäisemään väärennettyjen lääkkeiden esiintymistä toimitusketjussa, vähentämään lääkitysvirheitä tai vähentämään lääkkeiden väärinkäyttöä.

Heidi Öblom väittelee tohtoriksi Åbo Akademissa perjantaina 3. joulukuuta 2021 klo 13. Vastaväittäjänä toimii professori Clive Roberts, University of Nottingham, Iso-Britannia ja kustoksena dosentti Niklas Sandler, Åbo Akademi.

Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa auditorio Argentum, Aurum, Henrikinkatu 2, Turku, mutta sitä voi myös seurata etänä tämän linkin kautta. Käytännön ohjeet alla.

Heidi Elise Öblom on syntynyt 6.1.1989 Hangossa. Hän suoritti ylioppilastutkinnon 2007 Hangö gymnasiumissa, farmaseutin tutkinnon 2010 Åbo Akademissa ja farmasian maisterin tutkinnon 2016 Åbo Akademissa.

Heidi Öblom on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 040 564 8078 ja sähköpostitse osoitteesta heidi.oblom@abo.fi.

Väitös on sähköisessä muodossa Doriassa.

Heidi Öblom

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä. Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Käytännön ohjeet tohtorinväitöstilaisuuden seuraamiseksi etänä

Jotta voisit seurata tohtorinväitöstilaisuutta etänä, tarvitset ohjelman nimeltä Zoom tai Google Chrome -selaimen. Sinun ei tarvitse luoda Zoom-tiliä voidaksesi seurata väitöstilaisuutta. Jos asennat Zoom-sovelluksen tulee sinun napauttaa tapahtuman linkkiä (yllä) ja hyväksyä, että Zoom avaa linkin.

Tilaisuuden lopussa yleisö saa mahdollisuuden esittää kysymyksiä. Jos sinulla on kysymys, ilmoita siitä käyttämällä ”Raise Hand” -toimintoa. Valmistaudu etukäteen: varmista, että tietokoneessasi on mikrofoni, tai muotoile kysymys valmiiksi tekstitiedostoon, josta sitten voit kopioida sen Zoomin keskusteluosioon kun saat luvan kysymyksen esittämiseen.