Kirjoita tähän hakemasi!

Åbo Akademi
Väitös

Tohtorinväitös postapokalyptisestä tieteiskirjallisuudesta

FM Petter Skultin väitöskirja englannin kielen ja kirjallisuuden alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin humanististen tieteiden, psykologian ja teologian tiedekunnassa lauantaina 27.4.2019.

Väitöskirjan otsikkona on The End of the World as We Know It: Theoretical Perspectives on Apocalyptic Science Fiction.

Väitöskirja on kirjallisuushistoriallinen analyysi valituista postapokalyptisista tieteiskirjallisuuden alan teoksista, ja samalla ensimmäinen askel uuden kirjallisuusteorian luomisessa. Postapokalyptisiä teoksia kirjoitetaan kommentoimaan katastrofeja tai muutoksia, joita kirjailija kokee omana aikanaan. Niitä ei tulisi lukea pyrkimyksenä ennustaa tulevaisuutta, vaan nykyajan heijastuksena. Kirjailijat voivat valikoivasti valita, kuka selviytyy apokalypsistä ja miten he reagoivat uuteen apokalyptiseen todellisuuteen. Näiden selviytyjien kautta kirjailija voi ilmaista omia arvojaan.

Tarvitaan kuitenkin uudenlainen kirjallisuusteoria, jotta voidaan käydä hedelmällistä keskustelua näistä arvoista. Väitöskirjassa käsitellään, miten apokalypsin määritelmää käsitellään hallitsevassa postmodernissa diskurssissa. Joidenkin teoreetikkojen mukaan elämme pysyvässä postapokalypsissä, joka heijastaa traumaattista menneisyyttä ilman toivoa muutoksesta tai tulevaisuudesta. Jean Baudrillard väittää, että apokalypsi ei voi ”paljastaa” (kreikan sanan ”apokalypsi” alkuperäinen merkitys) mitään, koska simulaation takana ei enää ole totuutta. Toinen näkökulma tulee Francis Fukuyamalta, joka kirjassaan Historian loppu ja viimeinen ihminen (1992) väittää, että eri yhteiskuntajärjestelmien välinen taistelu päättyi Neuvostoliiton kaatumiseen, ja jokainen yhteiskunta tulee lopulta päätymään markkinatalouteen ja liberaaliin demokratiaan. Siksi on erityisen tärkeää, että luodaan uusi postpostmoderni teoria, jolla pystytään paremmin käsittelemään nykyhaasteita, esimerkiksi ilmastonmuutosta.

Väitöskirja on ensimmäinen askel tämän uuden teorian luomisessa. Siinä analysoidaan useiden kirjailijoiden teoksia, kuten Cormac McCarthyn Tietä (2006) ja Margaret Atwoodin MaddAddam-trilogiaa (2003–2013). Maailmassa, jossa arvot hallitsevat, kulttuurivaikuttajat ovat erityisen tärkeitä, jos halutaan luoda uusi yhteinen arvoperusta, ennen kuin on liian myöhäistä.

Petter Skult väittelee tohtoriksi lauantaina 27.4.2019 klo 13 osoitteessa auditorio Armfelt, Arken, Tehtaankatu 2, Turku. Vastaväittäjänä toimii professori Adam Roberts, Royal Holloway, University of London ja kustoksena professori Anthony Johnson, Åbo Akademi.

Petter Skult on syntynyt 25.7.1985 Helsingissä. Hän suoritti ylioppilastutkinnon 2004 Virkby Gymnasium -lukiossa ja FM-tutkinnon 2011 Åbo Akademissa.

Petter Skult on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 050 512 2624 ja sähköpostitse osoitteesta petter.skult@gmail.com.

Väitös on sähköisessä muodossa Doriassa:
www.doria.fi/handle/10024/168350?locale=lfi.

Petter Skult
Petter Skult (Kuva: Loukia Lindholm)

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä.
Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Ystävällisin ÅA-terveisin,
Pamela Friström