Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tohtorinväitös Perhe on pahin -tv-sarjasta ja yhdysvaltalaisesta politiikasta 1970-luvulla

FM Oscar Winbergin väitöskirja yleisen historian alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin humanististen tieteiden, psykologian ja teologian tiedekunnassa perjantaina 15.10.2021.

Väitöskirjan otsikkona on Archie Bunker for President: Television Entertainment and the Transformation of American Politics in the 1970s.

Viihde ja media ovat olennainen osa yhdysvaltalaista politiikkaa. Tämän päivän median ja viihteen luotsaama politiikka Yhdysvalloissa on suora seuraus poliittisista kampailuista, jotka 1970-luvulla käytiin tv-viihteen herruudesta. Uranuurtava ja suosittu tv-komedia All in the Family (suom. Perhe on pahin, CBS 1971–1979) muutti poliittisia kampanjoita, instituutioita ja liikkeitä tekemällä tv-viihteen poliittiseksi foorumiksi. 1970-luku oli niin television kuin politiikan kannalta muutoksen aikaa. Vanhat normit hajosivat ja uusia vallan keskuksia syntyi. Tv-tuottajat saivat lisää valtaa tv-yhtiöiden kustannuksella. Politiikassa konsultit ja etujärjestöt saivat lisää valtaa poliittisten puolueiden kustannuksella. All in the Family oli siis uusi luku niin televisiohistoriassa kuin poliittisessa historiassakin.

Aktivistit ja poliitikot olivat vakuuttuneet tv-viihteen vaikutusvallasta ja lähestyivät sen takia Hollywoodia. Sekä aktivistit että poliitikot tekivät yhteistyötä tv-tuottajien kanssa vaikuttaakseen siihen, miten tv-viihde käsitteli poliittisia ja kiistanalaisia sosiaalisia teemoja. Samalla poliittiset liikkeet käyttivät tv-viihdettä hyväkseen voittaakseen tukea agendalleen niin ruohonjuuritasolla kuin kongressissakin. Poliittiset ehdokkaat käyttivät suosittuja tv-hahmoja vaalikampanjoissaan kosiskellessaan äänestäjiä. Liberaalit löysivät Hollywoodissa liittolaisia samalla kun kasvava konservatiivinen liike kääntyi viihdeteollisuutta vastaan. Konservatiiviset poliitikot ja aktivistit yrittivät rajoittaa poliittisesti liberaalia sisältöä tv-viihteessä ja mustamaalata Hollywoodia vapaamielisenä ja elitistisenä. Kaikkien näiden kampailuiden ytimessä oli All in the Family.

Oscar Winberg väittelee tohtoriksi Åbo Akademissa perjantaina 15. lokakuuta 2021 klo 18. Vastaväittäjänä toimii professori Heather Hendershot, Massachusetts Institute of Technology, USA ja kustoksena professori Holger Weiss, Åbo Akademi.

Yleisö on tervetullut seuraamaan väitöstilaisuutta etänä tämän linkin kautta. Käytännön ohjeet alla.

Oscar Henrik Birger Winberg on syntynyt 20.7.1986 Turussa. Hän suoritti ylioppilastutkinnon Rudolf Steiner-koulussa Helsingissä vuonna 2006, humanististen tieteiden kandidaatin tutkinnon 2014 Åbo Akademissa ja filosofian maisterin tutkinnon 2014 Åbo Akademissa.

Oscar Winberg on tavoitettavissa puhelimitse numerosta +358 40 575 4027 ja sähköpostitse osoitteesta oscar.winberg@abo.fi.

Väitös on sähköisessä muodossa Doriassa.

Oscar Winberg

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä. Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Käytännön ohjeet tohtorinväitöstilaisuuden seuraamiseksi etänä

Jotta voisit seurata tohtorinväitöstilaisuutta etänä, tarvitset ohjelman nimeltä Zoom tai Google Chrome -selaimen. Sinun ei tarvitse luoda Zoom-tiliä voidaksesi seurata väitöstilaisuutta. Jos asennat Zoom-sovelluksen tulee sinun napauttaa tapahtuman linkkiä (yllä) ja hyväksyä, että Zoom avaa linkin.

Tilaisuuden lopussa yleisö saa mahdollisuuden esittää kysymyksiä. Jos sinulla on kysymys, ilmoita siitä käyttämällä ”Raise Hand” -toimintoa. Valmistaudu etukäteen: varmista, että tietokoneessasi on mikrofoni, tai muotoile kysymys valmiiksi tekstitiedostoon, josta sitten voit kopioida sen Zoomin keskusteluosioon kun saat luvan kysymyksen esittämiseen.