Kirjoita tähän hakemasi!

Pressmeddelande

Tohtorinväitös nanopartikkeleiden käytöstä kohdennetussasyöpähoidossa

FM Erik Niemelän väitöskirja solubiologian alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnassa 20.9.2019.

Väitöskirjan otsikkona on Nanoparticles as targeting system for cancer treatment.

Moni syöpälääkitys aiheuttaa vakavia sivuvaikutuksia, minkä vuoksi kohdennetulla lääkehoidolla on merkittävä rooli uusien syöpälääkitysten kehityksessä. Kohdennetussa lääkehoidossa voi käyttää nanopartikkeleita, joita voi muokata syöpäsolujen ainutlaatuisten ominaisuuksien mukaisesti siten, että syöpäsolut vastaanottavat enemmän nanopartikkeleita kehon muihin soluihin verrattuna.

Nanopartikkeleita käyttämällä on mahdollista saavuttaa korkea lääkepitoisuus syöpäsoluissa ja täten saavuttaa kohdennettua lääkehoitoa. Tässä väitöskirjassa syöpäsolujen korkeaa aineenvaihduntaa ja nopeaa solujakautumista käytettiin hyväksi kohdistamalla lääkehoito erityisesti näihin prosesseihin. Nanopartikkelit pinnoitettiin sokeriyhdistelmällä ja täytettiin lääkeaineella, jolloin sokerinälkäiset syöpäsolut haalivat lääkettä energian toivossa. Lääkeaineena käytettiin celastrolia, joka horjuttaa nopeasti jakautuvia syöpäsoluja aiheuttaen solukuoleman. Syöpäsoluja voi sokerin lisäksi kohdentaa foolihapon avulla. Syöpäsolujen pinnalla on usein lisääntynyt määrä folaattireseptoreita, jotka foolihappoon yhdistetyt nanopartikkelit tunnistavat. Käyttäen edellä mainittuja mekanismeja meidän oli mahdollista kohdentaa celastrolia syöpäsoluihin, joka aktivoi stressitilan minkä seurauksena lämpöshokkiproteiinien määrä lisääntyy.

Lämpöshokkiproteiinit estävät proteiinien kasautumisen ja antavat soluille suojaa. Lämpöshokkiproteiinien aktivoimisesta voisi olla hyötyä esimerkiksi neurodegenaritiivisissa sairauksissa, kuten Alzheimerin ja Parkinsonin taudeissa. Väitöskirjassa kokeiltiin myös kolmatta solujen kohdentamistapaa, missä folaatin antagonistia metotreksaattia käytettiin nanopartikkeleiden ligandina. Partikkelit täytettiin myös toisella syöpälääkkeellä, fingolimodilla, joka estää syöpäsolujen metastasoinnin. Näin pystyttiin kehittämään kohdennettu yhdistelmälääke, joka voisi olla tehokkaampi kuin perinteinen kemoterapia pahanlaatuisia kasvaimia vastaan antaen myös vähemmän sivuvaikutuksia.

Erik Niemelä väittelee tohtoriksi perjantaina 20. syyskuuta 2019 klo 13 osoitteessa auditorio Ringbom, Axelia, Piispankatu 8, Turku. Vastaväittäjänä toimii university lecturer Róisín Owens, University of Cambridge, Iso-Britannia, ja kustoksena professori John Eriksson, Åbo Akademi.

Erik Niemelä on syntynyt 2.1.1987 Uppsalassa, Ruotsissa. Hän suoritti ylioppilastutkinnon 2006 Gymnasiet Grankulla samskola -lukiossa ja FM-tutkinnon 2013 Åbo Akademissa.

Erik Niemelä on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 040 707 4400 ja sähköpostitse osoitteesta erik.niemela@abo.fi.

Väitös on sähköisessä muodossa Doriassa:
www.doria.fi/handle/10024/170393?locale=lfi.

Erik Niemelä

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä.
Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.