Kirjoita tähän hakemasi!

23.2.2018
Åbo Akademi
Väitös

Tohtorinväitös nanomateriaalien sovelluksista syöpäsolujen kuvantamiseen

FM Neeraj Prabhakarin väitöskirja farmasiaan suuntautuneen biotieteen alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnassa perjantaina 2.3.2018.

Väitöskirjan otsikkona on Multimodal imaging probes and delivery systems for cancer nanomedicine.

Nanoteknologia on uusi tieteellinen alue, jolla on monia potentiaalisia sovelluksia lääketieteessä. Nanoteknologia voidaan määritellä sen mukaan miten materiaali on suunniteltu, syntetisoitu, karakterisoitu tai miten pitkälle sitä on sovellettu. Nämä nanomittakaavaiset materiaalit ja lääketieteelliset sovellutukset voidaan suunnitella vuorovaikuttamaan solujen ja kudosten kanssa molekyylitasolla. Niillä on korkea spesifisyys, mikä mahdollistaa teknologian toimimisen biologisissa järjestelmissä.

Nanomateriaalien merkittävimpiin sovelluksiin kuuluvat fluoresoivat biologiset leimat, lääkeaineiden ja geenien kuljettaminen, patogeenien tunnistaminen, proteiinin havaitseminen, DNA-rakenteen tutkiminen, kudosteknologia, kasvainten havaitseminen, biologisten molekyylien ja solujen erottaminen ja puhdistaminen sekä MRI-kontrastin lisääminen. Nanopartikkelien täsmällinen hallinta ja manipulointi soluissa voi johtaa parempaan ymmärrykseen solun mekanismeista ja mahdollistaa tekniikoiden kehittämisen erilaisten sairauksien varhaiseen diagnosointiin ja hoitoon.

Väitöstyössä on tutkittu erityisesti nanomateriaalien sovelluksia syöpäsolujen kuvantamiseen ja lääkkeiden / siRNA:n kuljettamiseen. Tutkimukset tehtiin luontaisesti fluoresoivilla hiilipohjaisilla nanopartikkeleilla. Näiden soveltuvuutta arvioitiin syöpäsolujen kuvantamiseen (in vivo ja in vitro). Lisäksi, arvioitiin uusien järjestelmien tehokkuutta kuljettaa lääkeaine syöpäsoluihin käyttämällä nanotimanteista (ND) ja piistä (MSN) koostuvia komposiitteja (ND@MSN). Lisäksi selvitettiin piipohjaisten nanopartikkeleiden (MSN) hapetus-pelkistys -reagoivien linkkereiden kykyä siRNA:n kuljettamiseen.

Tulosten perusteella voidaan esittää uutta tietoa paremmista kuvantamisstrategioista syöpäsolujen kuvantamiseen ja lääkeaineiden kuljettamiseen. Orgaanisen pinnan funktionalisoimisen merkityksestä ja vaikutuksesta on keskusteltu paljon syöpäsolujen kuvantamisen yhteydessä. Kehitetty lääkeaineen / siRNA:n kuljetusjärjestelmä mahdollistaa yhden näkökulman hyvin haastavaan ja monimutkaiseen ongelmaan.

Neeraj Prabhakar väittelee tohtoriksi perjantaina 2. maaliskuuta 2018 klo 13 osoitteessa auditorio Salin, Axelia, Piispankatu 8, Turku. Vastaväittäjänä toimii professori Matthias Nees, Heidelberg University, Saksa ja kustoksena professori Jessica Rosenholm, Åbo Akademi.

Neeraj Prabhakar on syntynyt 17.2.1983 Patnassa, Intiassa. Hän suoritti ylioppilastutkinnon vuonna 2000 National College -koulussa, Patnassa, Intiassa, Bachelor in Engineering -tutkinnon, Indian Institute of Space Science and Technology-korkeakoulussa, Hyderabadissa, Intiassa 2006, M.Sc. in Biomedical Sciences -tutkinnon, Sheffield Hallam University -yliopistossa, Isossa-Britanniassa 2008 ja M.Sc. in Biomedical Imaging -tutkinnon, Åbo Akademissa 2013.

Neeraj Prabhakar on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 046 545 4684 ja sähköpostitse osoitteesta neeraj.prabhakar@abo.fi.

Väitös on sähköisessä muodossa Doriassa:
www.doria.fi/handle/10024/149454?locale=lfi

Neeraj Prabhakar

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä.
Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Ystävällisin ÅA-terveisin,
Mia Henriksson