Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tohtorinväitös muovijätteiden käsittelystä

M.Sc. (Tech.) Ashiq Ahamed Hameed Sultan Akbar Alin väitöskirja analyyttisen kemian alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnassa keskiviikkona 23.6.2021.

Väitöskirjan otsikkona on Life cycle assessment of plastic waste, its treatment, and application of the upcycled product – A comprehensive circular approach.

Muovijätteiden käsittely on kasvava maailmanlaajuinen ongelma. Kertakäyttöiset joustavat pakkausmuovijätteet (FPPW) on haastava kierrätettävä muovijätetyyppi sen sekalaisen koostumuksen, monimateriaalisten ominaisuuksien ja niihin liittyvien epäpuhtauksien vuoksi. Tässä tutkimuksessa on tehty kolme kokonaisvaltaista elinkaarianalyysiä (LCA): (i) muovin tuotanto ja käyttö, (ii) käyttöiän lopussa tehtävä pyrolyysikäsittely ja sen jälkeinen jatkokierrättäminen hiilinanoputkiksi (CNT) (iii) CNT:ien käyttö sähkökemiallisissa antureissa ja CNT:ien käyttöiän jälkeinen loppukäsittely.

Kun päivittäistavarakassien elinkaarta analysoitiin tyypillisen suurkaupungin näkökulmasta, jossa jätteiden loppukäsittely tapahtuu polttamalla, todettiin muovien ympäristöjalanjälki pienemmäksi kuin muilla materiaalivaihtoehdoilla kuten puuvillalla ja paperilla. Muovijätteen polttaminen ei kuitenkaan mahdollista materiaalivirran kierrättämistä. Näin ollen FPPW-käsittelyä varten kehitettiin integroitu pyrolyysitekniikka öljyn ja CNT:ien syntetisoimiseksi. Integroidun pyrolyysimenetelmän LCA osoitti ylivertaiset ympäristöedut verrattuna tavanomaiseen FPPW-pyrolyysiin ilman CNT-synteesiä. Integroidun prosessin etuna on erityisesti sen kyky pienentää ympäristöjalanjälkeä ilmastonmuutoksen, ihmisen aiheuttaman myrkyllisyyden, fossiilien ehtymisen ja maaperän ekotoksisuuspotentiaalin kannalta.

Seuraavaksi CNT:a testattiin sähkökemiallisissa antureissa käyttäen ”screen printed”-elektrodeja (SPE). Raskasmetallien sähkökemiallinen havaitseminen syntetisoiduilla CNT:lla oli verrattavissa kaupallisiin CNT:iin. LCA osoitti CNT:ien huomattavat ympäristöedut verrattuna elektrodimateriaalina pääasiassa käytettyihin jalometalleihin, mukaan lukien kulta ja platina. Siksi jalometallien korvaamista CNT:lla suositellaan.

Yhteenvetona voidaan todeta, että integroitu LCA-lähestymistapa tarjosi kontekstin muovijätteestä peräisin olevien arvokkaiden CNT-yhdisteiden eduista. Lisäksi LCA-lähestymistapa mahdollistaa tavan parantaa ympäristön kestävyyttä.

Ashiq Ahamed Hameed Sultan Akbar Ali väittelee tohtoriksi Åbo Akademissa keskiviikkona 23. kesäkuuta 2021 klo 12. Vastaväittäjänä toimii Dr. Francesco Di Maio, Delft University of Technology, Alankomaat ja kustoksena professori Johan Bobacka, Åbo Akademi.

Yleisö on tervetullut seuraamaan väitöstilaisuutta etänä tämän linkin kautta. Käytännön ohjeet alla.

Ashiq Ahamed Hameed Sultan Akbar Ali on syntynyt 14.8.1988 Tamil Nadussa, Intiassa. Hän suoritti ylioppilastutkinnon 2006 S.B.O.A. Matriculation Higher Secondary School -lukiossa, Chennaissa, Intiassa ja B.Tech.-tutkinnon 2010 Anna Universityssä, Chennaissa, Intiassa sekä M.Sc. (Tech.) -tutkinnon 2012 Nanyang Technological Universityssä Singaporessa.

Ashiq Ahamed Hameed Sultan Akbar Ali on tavoitettavissa puhelimitse numerosta +65 82 008 276 ja sähköpostitse osoitteesta ashiq.ahamed@abo.fi.

Väitös on sähköisessä muodossa Doriassa.

Ashiq Ahamed Hameed Sultan Akbar Ali

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä. Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Käytännön ohjeet tohtorinväitöstilaisuuden seuraamiseksi etänä

Jotta voisit seurata tohtorinväitöstilaisuutta etänä, tarvitset ohjelman nimeltä Zoom tai Google Chrome -selaimen. Sinun ei tarvitse luoda Zoom-tiliä voidaksesi seurata väitöstilaisuutta. Jos asennat Zoom-sovelluksen tulee sinun napauttaa tapahtuman linkkiä (yllä) ja hyväksyä, että Zoom avaa linkin.

Tilaisuuden lopussa yleisö saa mahdollisuuden esittää kysymyksiä. Jos sinulla on kysymys, ilmoita siitä käyttämällä ”Raise Hand” -toimintoa. Valmistaudu etukäteen: varmista, että tietokoneessasi on mikrofoni, tai muotoile kysymys valmiiksi tekstitiedostoon, josta sitten voit kopioida sen Zoomin keskusteluosioon kun saat luvan kysymyksen esittämiseen.