Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tohtorinväitös laskentatoimen alalta

KTM Anna Rombergin väitöskirja laskentatoimen alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa perjantaina 19.2.2021.

Väitöskirjan otsikkona on “Is it not just common sense to do the right thing?” On corporate (mis)conduct, corporate governance and management control in a Nordic context.

Tässä väitöskirjassa tutkitaan yritysmaailmassa tapahtuvia väärinkäytöksiä osakkeenomistajien, yritysten ja työntekijöiden näkökulmasta. Avainlöydöksenä on, että hallintotavan ja johdon ohjauksen kehittäminen ei välttämättä ole oikea ratkaisu. Eettisistä ohjeista ja compliance-ohjelmasta saattaa enemminkin tulla osa ongelmaa, jos niissä ei huomioida eettisiä pulmia, kitkaa ja kamppailuja aiheuttavia asioita. Compliance-työ haastaa olemassa olevia uskomuksia, normeja ja käytäntöjä, joiden mukaan eettinen liiketoiminta on yksinkertaisesti ”oikean asian” tekemistä.

Eettinen liiketoiminta tuntuu epämukavalta, ja sen pitääkin tuntua epämukavalta, kun huomiotta jääneistä asioista tuleekin tärkeitä, ja kun ympäristölle ja yhteiskunnalle aiheutettu näkymätön velka paljastuu. Tämä asettaa uusia vaatimuksia yrityksille sekä niiden järjestelmille, johtajille ja esihenkilöille. Yritykset tarvitsevat asianmukaisen hallintotavan, jolla varmistetaan läpinäkyvyys päätöksenteossa ja poikkeusten hyväksymisessä sekä edistetään tarkoituksenmukaisia keskusteluja eettisistä ongelmista, poikkeavia mielipiteitä ja avoimuuden kulttuuria.

Yritysskandaalit osoittavat, että eettisten riskien hoitaminen on jossain määrin ulkoistettu aktiivisille omistajille, tutkiville journalisteille ja sosiaalisille eturyhmille. Yritysskandaalin seurauksena sidosryhmät tiedustelevat, miten väärinkäytökset, kuten lahjonta, rahanpesu ja petokset, olivat mahdollisia. Organisaatiot, niiden johtajat, esimiehet ja tilintarkastajat saattavat yllättyä, koska he ovat olettaneet, että hallintotapa ja johdon ohjaus olivat asianmukaisia.

Tässä kontekstissa hallintotavan ja johdon ohjauksen tarkoituksena on mahdollistaa ja kestää eettiset haasteet sekä varmistaa, että kitka kohdistuu järjestelmään, ei työntekijöihin. Muutoin järjestelmä suojelee eettisiä haasteita ja kitkaa, jotka saattavat tulla ilmi seuraavan yritysskandaalin yhteydessä, kun tehostunut tarkastelu ja lisääntynyt sääntely nostavat eettisen yritystoiminnan vaatimuksia.

Anna Romberg väittelee tohtoriksi Åbo Akademissa perjantaina 19. helmikuuta 2021 klo 13.15. Vastaväittäjänä toimii emeritusprofessori Karl-Erik Sveiby, Svenska Handelshögskolan, Helsinki ja kustoksena professori Matti Skoog, Åbo Akademi.

Yleisö on tervetullut seuraamaan väitöstilaisuutta etänä tämän linkin kautta. Käytännön ohjeet alla.

Anna Helena Romberg (o.s. Paloheimo) on syntynyt 6.4.1979 Helsingissä. Hän suoritti ylioppilastutkinnon 1998 Virkby gymnasiumissa, Lohjalla ja KTM-tutkinnon 2006 Åbo Akademilla.

Anna Romberg on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 040 632 5112 ja sähköpostitse osoitteesta anna@romberg.fi.

Väitös on sähköisessä muodossa Doriassa.

Anna Romberg

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä. Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Käytännön ohjeet tohtorinväitöstilaisuuden seuraamiseksi etänä

Jotta voisit seurata tohtorinväitöstilaisuutta etänä, tarvitset ohjelman nimeltä Zoom tai Google Chrome -selaimen. Sinun ei tarvitse luoda Zoom-tiliä voidaksesi seurata väitöstilaisuutta. Jos asennat Zoom-sovelluksen tulee sinun napauttaa tapahtuman linkkiä (yllä) ja hyväksyä, että Zoom avaa linkin.

Tilaisuuden lopussa yleisö saa mahdollisuuden esittää kysymyksiä. Jos sinulla on kysymys, ilmoita siitä käyttämällä ”Raise Hand” -toimintoa. Valmistaudu etukäteen: varmista, että tietokoneessasi on mikrofoni, tai muotoile kysymys valmiiksi tekstitiedostoon, josta sitten voit kopioda sen Zoomin keskusteluosioon kun saat luvan kysymyksen esittämiseen.