Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tohtorinväitös keramiikan uusien lasitteiden kehittämisestä

TkL Thomas Kronbergin väitöskirja epäorgaanisen kemian alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnassa perjantaina 18.9.2020.

Väitöskirjan otsikkona on Properties of raw glazes – The impact of composition, firing and functional Coatings.

Raakalasitteita käytetään keraamisissa tuotteissa, jotka poltetaan korkeassa lämpötilassa (> 1150 °C). Uudet vaatimukset, kuten ympäristöystävällisempien raaka-aineiden käyttö tai pienempi polttouunin energiankulutus, vaativat kaikki lasitteen koostumuksen säätämistä. Vaikka keraamisen pinnan katsotaan olevan helppo puhdistaa, likaiset lasitepinnat vaativat paljon puhdistamista. Kun pinnat altistetaan kemikaaleille tai mekaaniselle kulumiselle, pinnan rakenne voi muuttua ja siten puhdistuvuus heikkenee myös tuotteen käyttöiän aikana. Lasitepintojen vaatimusten, kuten puhdistettavuuden, tiukentuminen on johtanut funktionaalisten pintojen käyttämiseen myös perinteisillä lasitepinnoilla.

Tässä väitöskirjassa on arvioitu kuumennusmikroskopian avulla erilaisten lasitekoostumusten sulamiskäyttäytymistä sintrauskäyrien ja tiettyjen mittauspisteiden perusteella. Nämä koostumukset poltettiin myös teollisuusuunissa lasitteen sulamiskäyttäytymisen todentamiseksi. Huippulämpötilan erilaisten pitoaikojen vaikutus faasikoostumukseen ja topografiaan arvioitiin polttamalla lasitekoostumuksia eri uuneissa. Dolomiitin ja wollastoniitin vaikutusta lasitteen sulamiskäyttäytymiseen ja pinnan ominaisuuksiin tutkittiin myös. Lisäksi tutkittiin erilaisten funktionaalisten pintojen puhdistettavuutta sekä mekaanista ja kemiallista kestävyyttä.

Väitöskirja antaa arvokasta tietoa ja uusia työkaluja uusien lasitteiden ominaisuuksien kehittämiseen. Matemaattiset mallit, jotka kuvaavat lasitteen sintraamista ja sulamista raaka-ainekoostumuksen funktiona, on määritelty, ja niitä voidaan käyttää kehitettäessä uusia lasitteita tai kun halutaan verrata erilaisten lasitteiden sulamiskäyttäytymistä. Tuloksia voidaan käyttää myös lasituskoostumuksen säätämiseen tietyllä polttoajalla kemiallisen kestävyyden parantamiseksi ja halutun kontrolloidun mikrorakenteen aikaansaamiseksi pinnalle. Tulokset antavat myös ohjeita funktionaalisten pintojen kehittämiseen pitkäkestoisen puhdistettavuuden säilymiseksi.

Thomas Kronberg väittelee tohtoriksi Åbo Akademissa perjantaina 18. syyskuuta 2020 klo 13. Vastaväittäjänä toimii professori Delia Brauer, Friedrich-Schiller-Universität Jena, Saksa, ja kustoksena professori Leena Hupa, Åbo Akademi.

Vallitsevien olosuhteiden vuoksi väitöstilaisuutta ei voi seurata paikan päällä, sen sijaan sitä on mahdollista seurata etänä seuraavan linkin kautta: https://aboakademi.zoom.us/j/61058736452?pwd=VTBsY09DK2ZmWFJJbHpML1Z0elJiZz09. (Käytännön ohjeet alla.)

Thomas Kronberg on syntynyt 5.7.1967 Paraisilla. Hän suoritti ylioppilastutkinnon 1986 Paraisten ruotsinkielisessä lukiossa, DI-tutkinnon 1993 Åbo Akademissa ja TkL-tutkinnon 2018 Åbo Akademissa.

Thomas Kronberg on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 040 764 0454 ja sähköpostitse osoitteesta thomas.kronberg@abo.fi.

Väitös on sähköisessä muodossa Doriassa: https://www.doria.fi/handle/10024/177898?locale=lfi.

Thomas Kronberg

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä.
Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Käytännön ohjeet tohtorinväitöstilaisuuden seuraamiseksi etänä

Jotta voisit seurata tohtorinväitöstilaisuutta etänä, tarvitset ohjelman nimeltä Zoom tai Google Chrome -selaimen. Sinun ei tarvitse luoda Zoom-tiliä voidaksesi seurata väitöstilaisuutta. Jos asennat Zoom-sovelluksen tulee sinun napauttaa tapahtuman linkkiä (yllä) ja hyväksyä, että Zoom avaa linkin.

Tilaisuuden lopussa yleisö saa mahdollisuuden esittää kysymyksiä. Jos sinulla on kysymys, ilmoita siitä käyttämällä ”Raise Hand” -toimintoa. Valmistaudu etukäteen: varmista, että tietokoneessasi on mikrofoni, tai muotoile kysymys valmiiksi tekstitiedostoon, josta sitten voit kopioda sen Zoomin keskusteluosioon kun saat luvan kysymyksen esittämiseen.