Kirjoita tähän hakemasi!

Åbo Akademi
Väitös

Tohtorinväitös fysiikan alalta

FM Simon Sandénin väitöskirja fysiikan alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnassa perjantaina 16.3.2018.

Väitöskirjan otsikkona on Recombination of Injected and Photogenerated Charge Carriers in Photovoltaic Blends and Devices.

Orgaanisia, tai muovisia, aurinkokennoja voidaan valmistaa edullisesti joustaville muovikalvoille. Ottaen huomioon nämä ominaisuudet, orgaanisia aurinkokennoja voidaan käyttää erikoistuneissa sovelluksissa, kuten vaatteissa, laukuissa, tms.

Orgaanisten aurinkokennojen tehokkuusaste on kasvanut tasaisesti viime vuosina ja alkaa nyt lähestyä pii-aurinkokennojen tehokkuutta. Orgaanisten aurinkokennojen suuri haitta on niiden epävakaus. Jotta aurinkokennoja voitaisiin tuottaa suuremmalla tehokkuudella ja vakaudella, tarvitaan aurinkokennoissa käytettävien orgaanisten materiaalien perusteellista ymmärrystä.

Tärkeä häviöprosessi aurinkokennoissa on varauksien rekombinaatio. Tässä prosessissa varaukset katoavat esim. törmäämällä muihin varauksiin. On tärkeää pystyä selvittämään, kuinka monta varausta menetetään rekombinaatiolla ja minkä tyyppinen rekombinaatio hallitsee orgaanisissa materiaaleissa.

Tässä väitöskirjassa on käytetty kahta erilaista mittausmenetelmää rekombinaation selvittämiseksi orgaanisissa materiaaleissa ja aurinkokennoissa. Tämä työ näyttää, kuinka näitä mittausmenetelmiä käytetään rekombinaation selvittämisessä materiaaleissa, joilla on tunnettuja rekombinaatiotyyppejä ja joita käytetään osoittamaan, millainen rekombinaatio hallitsee muissa orgaanisissa materiaaleissa ja aurinkokennoissa.

Tämän väitöskirjan tuloksia voidaan käyttää tulevaisuudessa selkeyttämään rekombinaatiota orgaanisissa materiaaleissa, jotka tarjoavat tietoa uusien materiaalien suunnittelusta tehostamaan orgaanisien aurinkokennojen tehokkuutta.

Simon Sandén väittelee tohtoriksi perjantaina 16. maaliskuuta 2018 klo 13 osoitteessa auditorio Ekwall, Gadolinia, Porthaninkatu 3, Turku. Vastaväittäjänä toimii professori Fengling Zhang, Linköpings universitet, Ruotsi ja kustoksena professori Ronald Österbacka, Åbo Akademi.

Simon Sandén on syntynyt 6.9.1982 Uudessakaarlepyyssä. Hän suoritti ylioppilastutkinnon 2001 Kyrkslätts gymnasium -lukiossa ja filosofian maisterin tutkinnon Åbo Akademissa 2008.

Simon Sandén on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 040 509 6832 ja sähköpostitse osoitteesta simon.sanden@abo.fi.

Väitös on sähköisessä muodossa Doriassa:

Simon Sandén

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä.
Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Ystävällisin ÅA-terveisin,
Mia Henriksson