Kirjoita tähän hakemasi!

Åbo Akademi
Väitös

Tohtorinväitös brittien kulutuksesta Jamaikalla 1700-luvulla

FM Anna Sundelinin väitöskirja yleisen historian alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin humanististen tieteiden, psykologian ja teologian tiedekunnassa perjantaina 31.8.2018.

Väitöskirjan otsikkona on ‘Expensive living and costly entertainment’. Britons as aspiring consumers in Jamaica, c. 1750–1810.

Kulutus on osa jokapäiväistä elämäämme. Kuluttamalla voimme viestittää ympärillä oleville mieltymyksistämme, vapaa-ajan harrastuksistamme sekä paikastamme yhteiskunnassa. Kuluttamalla tiettyjä tuotteita, voimme myös yrittää muokata ympärillä olevien mielikuvaa itsestämme. 1700-luvulla pukeutumisella ja käyttäytymisellä oli ehkä vielä suurempi vaikutus siihen, miten muut ymmärsivät tietyn henkilön sekä hänen paikkansa yhteiskunnassa.  Kuluttamalla ”oikein” henkilö pystyi täten näyttäytymään halutulla tavalla sekä yrittämään parantaa asemaansa yhteiskunnassa.

1700-luvulla siirtomaat houkuttelivat monia ihmisiä rikastumisen toivossa. Tämä yleisen historian alaan kuuluva väitöskirja kertoo briteistä Jamaikalla vuosina 1750–1810 sekä heidän kulutuksestaan. Vaikka nämä miehet ja naiset olivat Länsi-Intiassa, heille monella tapaa vieraassa ja vaarallisessa ympäristössä, kulutus antoi heille mahdollisuuden näyttäytyä hienostuneina englantilaisina. Saaren olosuhteet hankaloittivat kuitenkin kulutusta. Matka Eurooppaan oli pitkä, ilmasto hankala ja tautien ja orjakapinoiden pelko oli jatkuvasti läsnä. Tämän lisäksi 1700-luvun lopussa yhä useammat Euroopassa kääntyivät orjuuttaa vastaan, mikä saattoi britit Jamaikalla yhä huonompaan valoon.

Kuluttaakseen muodikkaita tavaroita, henkilöt tutkimuksen keskiössä tarvitsivat tietoa. Kunnianhimoiset kuluttajat Jamaikalla olivat riippuvaisia Atlantin yli ylettyvistä yhteyksistä saadakseen tietoa, mutta myös saadakseen muodikkaita vaateita sekä muita toivottuja tavaroita. Tästä huolimatta he eivät aina pystyneet täyttämään omia tai muiden odotuksia kulutuksen kautta.

Anna Sundelin väittelee tohtoriksi perjantaina 31. elokuuta 2018 klo 13 osoitteessa auditorio Salin, Axelia, Piispankatu 8, Turku. Vastaväittäjänä toimii professori Göran Rydén, Uppsala universitet, Ruotsi ja kustoksena professori Holger Weiss, Åbo Akademi.

Anna Emilia Sundelin on syntynyt 18.12.1979 Vaasassa. Hän suoritti ylioppilastutkinnon 1998 Vasa Övningsskolas gymnasium -lukiossa ja FM-tutkinnon Åbo Akademissa, 2004.

Anna Sundelin on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 050 357 7290 ja sähköpostitse osoitteesta anna.sundelin@abo.fi.

Väitös on sähköisessä muodossa Doriassa:
www.doria.fi/handle/10024/160920?locale=lfi

Anna Sundelin

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä.
Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Ystävällisin ÅA-terveisin,
Mia Henriksson