Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tohtorinväitös biokemian alalta

FM Anna Möutsin väitöskirja biokemian alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnassa torstaina 17.6.2021.

Väitöskirjan otsikkona on Membrane lipid frustration: Contribution of ceramide and its effects on lateral segregation.

Keramidit ovat sfingolipidien aihioita ja hajoamistuotteita joiden vaikutukset solujen kalvoihin ovat mielenkiintoisia sekä biofyysisestä että fysiologisesta näkökulmasta.

Kalvoissa esiintyvä keramidi aikaansaa paikallisesti lisääntynyttä järjestystä muodostaessaan kalvodomeeneja. Keramidien kertyminen solujen kalvoissa on yhdistetty solun päätymiseen ohjelmoidun solukuoleman tielle, mahdollisesti keramidien vaikutuksesta kalvojen nestemäisyyteen tai toimiessaan välittäjämolekyylinä ohjelmoidun solukuoleman laukaisemisen yhteydessä. Keramidit sakkautuvat jo matalina pitoisuuksina kalvoissa, mutta tämä vaikutus näyttäisi vahvistuvan joidenkin muiden merkittävien lipidiluokkien vaikutuksesta.

Huomionarvoista on, että tietyt näistä lipideistä ovat mitokondrioille tyypillisiä joita muutenkin pidetään ohjelmoidun solukuoleman alkusijana. Keramidien vuorovaikutuksissa muiden kalvojen lipidien kanssa näiden päiden ja asyyliketjujen tilavuuden sisäinen suhde toisiinsa, mutta myös keramidin vetysidosten muodostamisen mahdollisuus ovat vuorovaikuttamisen kannalta tärkeitä ominaisuuksia. Muiden kalvojen lipidien muodosta johtuva keramidien voimistunut sivusuuntainen erkaantuminen vaikuttaa olevan eri mekanismien seurausta. Verrattain pienipäisten lipidien vuorovaikutus keramidin kanssa ovat vaikutuksiltaan luotaantyöntäviä, samalla kun suuren pään ja pienen asyyliketjun tilavuuden omaavat lipidit antavat keramidille suojaa ympäröivää vettä vastaan.

Anna Möuts väittelee tohtoriksi Åbo Akademissa torstaina 17. kesäkuuta 2021 klo 13. Vastaväittäjänä toimii dosentti Katariina Öörni, Wihurin tutkimuslaitos, Helsingin yliopisto ja kustoksena toimii professori Mark Johnson, Åbo Akademi.

Yleisö on tervetullut seuraamaan väitöstilaisuutta etänä tämän linkin kautta. Käytännön ohjeet alla.

Anna Cecilia Möuts on syntynyt 18.4.1990 Vaasassa. Hän suoritti ylioppilastutkinnon 2009 Vasa Övningsskolas Gymnasiumissa ja filosofian maisterin tutkinnon 2016 Åbo Akademissa.

Anna Möuts on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 045 634 8189 ja sähköpostitse osoitteesta anna.mouts@abo.fi.

Väitös on sähköisessä muodossa Doriassa.

Anna Möuts

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä.Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Käytännön ohjeet tohtorinväitöstilaisuuden seuraamiseksi etänä

Jotta voisit seurata tohtorinväitöstilaisuutta etänä, tarvitset ohjelman nimeltä Zoom tai Google Chrome -selaimen. Sinun ei tarvitse luoda Zoom-tiliä voidaksesi seurata väitöstilaisuutta. Jos asennat Zoom-sovelluksen tulee sinun napauttaa tapahtuman linkkiä (yllä) ja hyväksyä, että Zoom avaa linkin.

Tilaisuuden lopussa yleisö saa mahdollisuuden esittää kysymyksiä. Jos sinulla on kysymys, ilmoita siitä käyttämällä ”Raise Hand” -toimintoa. Valmistaudu etukäteen: varmista, että tietokoneessasi on mikrofoni, tai muotoile kysymys valmiiksi tekstitiedostoon, josta sitten voit kopioida sen Zoomin keskusteluosioon kun saat luvan kysymyksen esittämiseen.