Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tiede- ja taidetapahtuma ABOAGORA antaa elokuussa tuulten kuljettaa – Tutustu tapahtuman ohjelmaan

Tieteitä ja taiteita yhdistävässä ABOAGORAssa puhaltavat tänä vuonna monenlaiset tuulet. Kolmipäiväisessä symposiumissa tuulta ja ilmaa tarkastellaan sekä kirjaimellisesti että kuvaannollisesti muun muassa luonnontieteiden, ihmistieteiden, valokuvauksen, musiikin sekä kuva- ja esittävän taiteen keinoin. ABOAGORA ”Wind” järjestetään Sibelius-museossa 24.–26. elokuuta 2022.

Tänä vuonna jo kahdettatoista kertaa järjestettävä ABOAGORA jatkaa tuuli-teemallaan viisivuotista The Five Rings -kokonaisuutta (maa, vesi, tuli, tuuli ja tyhjyys).

Ilma on elämälle välttämätön peruselementti. Se on myös toiminut leikkikenttänä taitelijoille, jotka ovat tutkineet keveyttä ja läpinäkyvyyttä mitä moninaisimmin keinoin. Ilmastonmuutoksen ja saastumisen myötä puhtaasta hengitysilmasta, ilmavirroista ja lämpötilasta taas on tullut selviytymisen avainkysymyksiä. Ilma ei myöskään ole vakaa elementti; se muuttuu ja virtaa jatkuvasti ja tuo siten mukanaan mahdollisuuden muutokseen. Elokuussa symposiumissa syvennytään tähän ilman moninaiseen luonteeseen ja pohditaan tuulen eri ilmenemismuotoja.

Yleisölle avoimia luentoja ja esityksiä

ABOAGORA-tapahtuma rakentuu kaikille avoimista AGORA-osuuksista sekä erilaisista esityksistä, jotka yhdistelevät tieteen ja taiteen työmuotoja ja näkökulmia.

Tämän vuoden pääpuhujia eli agoristeja ovat useiden avaruuslentojen toteuttamiseen osallistunut fysiikan professori Andrew Coates (University College London), kanadalainen valokuvaaja, kirjailija ja aktivisti Joan Sullivan sekä taidehistorioitsija, nykytaiteen tutkimuksen professori ja Taideyliopiston Kuvataideakatemian dekaani Hanna Johansson.

AGORA-luennoilla päästään muun muassa kuulemaan tuulen ääniä vierailta planeetoilta, pohtimaan niin menneiden kuin nykyisten energiasiirtymien luonnetta välitiloina ja tarkastelemaan sitä, kuinka eri tavoin kuvataiteissa on käsitelty ilmaa.

AGORA-luentojen lisäksi myös runoutta, musiikkia ja teatteria yhdistävä Många Röster – Many Voices -esitys on tänä vuonna avoin kaikille. Yhteiskuntatieteiden tutkija Nanuli Silagadzen sekä säveltäjä, laulaja ja teologi Frank Bergerin yhteistyöstä syntynyt teos käsittelee demokratian ja diktatuurin teemoja. Mukana nähdään lisäksi katuteatteriryhmä Street Theatre VIR, joka yhdistelee esityksissään katuteatterin perinteitä ja dramaattisia juonenkäänteitä.

Muissa esityksissä tuulta lähestytään niin hengityksen moninaisten merkitysten, epävakaiden aikojen kuin ilmakehästä huolehtimisen näkökulmista. Yhdysvaltalainen performanssiryhmä Every house has a door esittää Carnival of the animals -projektistaan luvun Fossils, joka lähestyy erilaisten lähdemateriaalien kautta ylösnousemusta ”taaksepäin puhaltavana tuulena”. Tapahtuma huipentuu ArtTeatron sirkustaideshow’hun Air, jossa on luvassa muun muassa tasapainoilua, hiuksista roikkumista ja levitaatiota.

Monitieteinen ja -taiteinen ABOAGORA järjestettiin ensimmäisen kerran Turun kulttuuripääkaupunkivuonna 2011. Vuodesta 2019 lähtien käynnissä on ollut The Five Rings -teemakokonaisuus, jonka lähtökohdat ovat japanilaisen Miyamoto Musashin (宮本 武蔵, n. 1584–1645) ajattelussa. Musashi oli filosofi, kirjailija, miekkailija ja rōnin – isännätön samurai. Musashin elämänfilosofiaa ja kenjutsua käsittelevä The Book of Five Rings (Go Rin no Sho, 1645) jakautuu viiteen kirjaan, joista jokainen tarkastelee yhtä taistelun ja elämän elementtiä: maa, vesi, tuli, tuuli ja tyhjyys.

Symposiumin pääsymaksu on 40 € / opiskelijoille ja väitöskirjatutkijoille 20 €. Katso koko ohjelma ja ohjeet rekisteröitymiseen: https://aboagora.fi/programme/

ABOAGORAn toteuttavat yhteistyössä Turun yliopiston kulttuurihistorian oppiaine, Åbo Akademin säätiön yhteydessä toimiva Donner-instituutti, Åbo Akademi sekä Turun AMK:n Taideakatemia. Hanketta rahoittavat Koneen Säätiö, Svenska Kulturfonden, Turun yliopisto, Åbo Akademi sekä Åbo Akademin säätiö.

Lisätietoja:
Malla Lehtonen