Kirjoita tähän hakemasi!

Tehtaat toimimaan innovaatioalustoina tuotannon tehostamiseksi

Suomalaisen valmistavan teollisuuden ekosysteemi ottaa digiloikan ja hyödyntää IoT-alan vahvaa yritys- ja tutkimussektoria omassa digimuutoksessaan. Tavoitteena on, että tehtaat toimivat innovaatioalustoina ja jakavat kokemuksia onnistuneista ratkaisuista alan kilpailukyvyn ja tehokkuuden kasvattamiseksi.

Reboot Finland IoT Factory on Business Finlandin rahoittama yritys- ja tutkimusekosysteemihanke, jonka yritysosapuolia ovat ABB, GE Healthcare, Nokia ja Ponsse. Yritysten kehitys- ja tutkimustyötä tukevat VTT, Oulun yliopisto ja Åbo Akademi. PK-yrityksiä on jo sitoutettu mukaan ja uusia etsitään mm. SuperIoT, Analytics+, SMACC, FiiF, 5GTNF ja AVR -ekosysteemeistä. Niille mukaantulo luo liiketoimintaa ja arvokkaita referenssejä kansainvälisen myynnin tueksi.

”Reboot Finland IoT Factory -ekosysteemimahdollistaa PK-sektorin IoT-tuotteiden hyödyntämisen erilaisissa tehdasympäristöissä. Samoin onnistuvat nopeat kokeilut, joissa sovelletaan viimeisimpiä tutkimustuloksia skaalautuvien, vientiin tähtäävien ratkaisujen kehittämiseksi”, sanoo hankkeen koordinaattori Marko Jurvansuu VTT:ltä.

Uusien teknologioiden, kuten mm. AR/VR:n, tekoälyn, digitaalisen kaksosen, IoT:n sekä kokonaisratkaisujen koestamiseen tuotannossa sisältyy sekä liiketoiminnallinen että teknologinen riski. Uuden teknologian liiketoimintapotentiaali pitää arvioida jo ennen kokeiluja ja toisaalta teknologian räätälöinnissä tuotteeksi on useita kehitysvaiheita, jossa huippututkimuksella on merkittävä rooli. Yhteistyön ja erityisesti kokemusten jakamisen potentiaalinen hyöty erilaisista kokeiluista on erittäin suuri. Tehtaat jakavat tietoa onnistuneista ja myös epäonnistuneista ratkaisuista tuotantonsa tehostamiseksi. Tämä korostuu Suomen kokoisessa maassa, jossa resurssien optimaalinen käyttö on hyvin tärkeää.

Suomalaisen valmistavan teollisuuden kilpailukyvylle strategiset ns. Grand challenge -haasteet liittyvät Ponssen vetämään toimitusketjun ja tuotannon datapohjaisen hallinnan osaprojektiin, GE Healthcare Finland Oy:n vetovastuulla olevaan robottien suorituskyvyn parantamiseen tähtäävään alueeseen sekä ABB:n vetämään työntekijöiden ja digitaalisen työympäristön yhteistoimintaan liittyvään osaprojektiin.

”Innovatiivisten tulevaisuuden teknologioiden hyödyntäminen on mahdollisuus niin laadun ja kilpailukyvyn kuin työtyytyväisyyden näkökulmista. On ilo olla mukana hankkeessa, jossa suomalaisvoimin rakennetaan tulevaisuuden edelläkävijäratkaisuja teolliseen tuotantoon”, Suomen ABB:n toimitusjohtaja Pekka Tiitinen toteaa.

”Tavoitteenamme on kehittää edelleen automaatiota, joka tukee älykäs toimitusketju -visiotamme ja toimintojamme kokonaisvaltaisesti sekä parantaa asemaamme kansainvälisillä markkinoilla entisestään. Haluamme yhteistyössä Suomen johtavien tutkimuslaitosten, yliopistojen ja mukana olevien yritysten kanssa luoda konseptin, jota muutkin suomalaiset yritykset voivat jatkossa käyttää”, sanoo tehtaanjohtaja Timo Rouvinen GE Healthcare Finland Oy:stä.

Lisätietoja:

VTT