Kirjoita tähän hakemasi!

Tähtikorttelin uuden rakennuksen nimeksi tulee Astra

Åbo Akademin säätiön rakennuttama uusi rakennus, joka tulee Gadolinian paikalle Åbo Akademin kampusalueelle, saa nimekseen Astra. Nimi valittiin 582 ehdotuksen joukosta avoimessa nimikilpailussa.

– On ilahduttavaa, että nimikilpailuun tuli niin paljon ehdotuksia. Monet ehdotuksista olivat suomen- ja englanninkielisiä, mikä on hyvä siinä mielessä, että nimen on toimittava eri kielillä, kertoo säätiön toimitusjohtaja Lasse Svens.

Kriteereinä oli, että rakennuksen nimen tulee kuvastaa modernia ja kansainvälistä kampusta sekä toimia ruotsiksi, suomeksi ja englanniksi. Nimen valitsi tuomaristo, joka koostui Åbo Akademin säätiön, Åbo Akademin sekä ulkoisten osapuolten edustajista. Tuomariston jäsenet olivat Tuija Alihaanperä, Heidi Backman, Malin Brännback, Thurid Eriksson, Susanna Häyry, Teemu Kirjonen, Ken Snellman, Lasse Svens, Ellen Söderlund sekä opiskelijajäsenet Carl Englund ja Rudolf Tommos. Sihteerinä toimi säätiön viestintäsuunnittelija Helena Nylund.

Sigge Arkkitehtien alustava luonnos Tähtikorttelin uudesta rakennuksesta

Nimiehdotuksia tuli niin paljon, että osa tuomaristosta valitsi ensin kiinnostavimmat ehdotukset, jotka lähetettiin sitten Åbo Akademin kieliasiantuntijoille lausuntoa varten. Voittajaksi valittua Astraa ehdotettiin yli 30 kertaa. Valinnan perusteluissa mainitaan muun muassa, että Astra on sopiva nimi Tähtikorttelin uudelle rakennukselle, koska Astra tarkoittaa latinaksi tähtiä. Koska rakennuksesta tulee Åbo Akademin opiskelijoiden kohtaamispaikka, voidaan ajatella, että siellä syntyy uusia tähtiä tai että rakennuksessa käyvät opiskelijat ovat yliopiston tähtiä.

– Astra tunnetaan monissa kulttuureissa, joten se sopii kansainväliselle yliopistolle. Nimiehdotuksen takana oli monia hyviä ja osuvia ajatuksia, kuten tähtiin kurkottaminen, sanoo Åbo Akademin yliopistopalvelujen johtaja Heidi Backman.

Myös nimiä Gadolinia ja Gado ehdotettiin. Tuomaristo katsoi, että kyseessä on arvokas nimi, jolla kunnioitetaan suomalaiskemisti Johan Gadolinia, mutta että nimi ei enää edusta rakennuksen käyttötarkoitusta.

Vuoden 2025 alussa valmistuvasta Astrasta tulee osa Tähtikorttelia, johon kuuluvat uudisrakennuksen lisäksi Åbo Akademin Kirjatorni-kirjasto (Boktornet) ja Åbo Akademin kauppakorkeakoulu. Korttelin nimi Tähti on peräisin Carl Ludvig Engelin Turun kaupungille suunnittelemasta asemakaavasta.

Astrasta tulee koko Åbo Akademin kohtaamispaikka, jossa on yhteisiä tiloja, kuten neuvonta- ja tukipalveluita, kirjastopalveluita, ravintola, kahvila sekä tiloja opetusta, ryhmätyöskentelyä ja itsenäistä opiskelua varten. Uudessa rakennuksessa toimii myös yhteiskuntatieteellisiä koulutusohjelmia.