Kirjoita tähän hakemasi!

Syöminen vaikuttaa aivojen toimintaan

Nautinnon tunteella on suuri yhteys syömiseen. Turun yliopistollisen keskussairaalan (Tyksin) ja Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteisen PET-keskuksen tutkijat ovat osoittaneet, että sairaalloisen lihavien ihmisten aivoradat ovat erilaiset kuin normaalipainoisten. Tämä muuttuu jo kuukauden laihdutusleikkauksen jälkeen.
Tutkimukset ovat osoittaneet, että ihmiset ovat sitä onnellisempia tai tyytyväisempiä, mitä pitempään he elävät. Tämän vuoksi tarvitsemme tutkimusta tunnetilojen ja terveyden välisestä yhteydestä. Tunnetilat vaikuttavat ihmisten terveyteen.

Tunteiden tutkimusta terveyden edestä

Yli kymmenen vuoden ajan tutkijat ovat tutkineet tunteita ja aivojen toimintaa PET-keskuksessa. Ihmisten tunnetilat ohjaavat pitkälti ihmisten tekemistä ja siksi tunteet ovat tärkeitä ottaa huomioon sairaanhoidossa ja ehkäisevässä terveydenhuollossa.

Porträtt på Lauri Nummenmaa.
Lauri Nummenmaa. Kuva: Tyks.

Filosofian tohtori Lauri Nummenmaa on yksi PET-keskuksen johtavista tutkijoista. Hänen tutkimusryhmänsä on muun muassa tutkinut, mitä tapahtuu ylipainoisten ihmisten aivoissa, kun he syövät herkullista ruokaa.

– Yksi tärkeimmistä tutkimuksista liittyy lihavuuden ja nautintojen aivokuvantamiseen. Aikaisemmin lihavuutta on tutkittu metabolisena häiriönä eli ongelmana, joka liittyy aineenvaihduntaan.

Laihdutusleikkaus muuttaa aivoja

Nummenmaan tutkimuksessa on todettu, että sairaalloisen lihavien ihmisten aivoradat ovat muuttuneet verrattuna normaalipainoisiin ihmisiin.

– Aivot menevät kirjaimellisesti ”väärään tilaan”, mikä johtaa ylensyömiseen, sanoo Nummenmaa.

PET-tutkimuksen avulla Nummenmaan ryhmä on selvittänyt aivojen välittäjäaineita ja katsonut, mitä tapahtuu, kun ihminen syö ja nauttii ruoasta.

Lihavilla ihmisillä on todistetusti merkittävää alenemaa tunteiden ohjaamissa syvissä radoissa. Laihdutusleikkauksen jälkeen nämä radat muuttuvat normaaleiksi jo kuukausi leikkauksen jälkeen.

– Silloin potilas ei vielä ole laihtunut, mutta hänen syömistapansa ovat muuttuneet. Tämän tutkimuksen perusteella voimme päätellä, että aivojen radat muuttuvat syömisen takia.

Vähemmän leikkauksia

Kärjistäen voidaan sanoa, että normaalipainoinen ihminen saa helpommin nautintoa ruoasta, kun taas sairaalloisen lihava ihminen ei saavuta tunnetta nautinnosta yhtä helposti.

Neuroreseptorien määrä on pienempi ennen leikkausta ja noin kuukausi myöhemmin määrä on merkittävästi kasvanut.

– Tutkijana haluaisin tietenkin, ettei ihmisiä leikattaisiin turhaan. Tutkimuksemme osoittaa, että syöminen vaikuttaa aivojen toimintaan. Sen takia tarvittaisiin keinoja ehkäistä ylensyömistä ja ylipainoa jo aikaisessa vaiheessa, lapsuudessa.