Kirjoita tähän hakemasi!

Åbo Akademi
16.11.2018

Sukupuolentutkimuksen päivät järjestetään Turussa teemalla Trans liikkeessä

Vuoden 2018 Sukupuolentutkimuksen päivien teemana on ”Trans liikkeessä”. Päivät järjestetään Turussa, 22.–24.11.2018. Teema viittaa sukupuolen moniin kokemis- ja ymmärrystapoihin sekä kysymyksiin transnationaalista, eli kansojen ja valtioiden välisestä liikehdinnästä, rodullistetuista rajoista sekä tieteidenvälisten rajojen ylityksistä.

Sukupuolentutkimuksen päivien järjestäjänä on Suomen sukupuolentutkimuksen seura SUNS ry, yhdessä Åbo Akademin ja Turun yliopiston sukupuolentutkimuksen oppiaineiden kanssa.

Sukupuolentutkimuksen päivät järjestetään Arkenissa (ÅA) ja Educariumissa (TY), ja niihin osallistuu noin 240 tutkijaa. Ohjelmaan sisältyy 20 työpajaa, kaksi paneelikeskustelua joiden teemana on sukupuolen moninaisuus ja transnationaaliset rajat, sekä kolme pääpuhujaa.

Ohjelma kokonaisuudessaan on osoitteessa: https://blogit.utu.fi/supupaivat2018/ohjelma/

Konferenssin pääpuhujat ovat:
Mel Y. Chen, nais- ja sukupuolentutkimuksen apulaisprofessori, U.C. Berkeley, Yhdysvallat. Chen yhdistää tutkimuksessaan trans- ja queer-tutkimusta, kriittistä rodun tutkimusta, vammaistutkimusta ja eläintutkimusta.

Kim TallBear, alkuperäiskansojen tutkimuksen apulaisprofessori, University of Alberta, Kanada. TallBearin erityisalaa on feministinen alkuperäiskansojen tutkimus, johon hän kytkee tieteen- ja teknologian tutkimusta, ympäristötutkimusta sekä queer-teoriaa.

Alyosxa Tudor, sukupuolentutkimuksen lehtori, SOAS University of London, Iso-Britannia. Tudor nivoo trans- ja queertutkimusta transnationaaliin ja jälkikoloniaaliin feminismiin.

Lisätietoa puhujista osoitteessa: https://blogit.utu.fi/supupaivat2018/kutsutut-puhujat/

Median edustajat ovat tervetulleita osallistumaan Sukupuolentutkimuksen päiviin.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:
Åbo Akademin sukupuolentutkimuksen tutkimusjohtaja